Paragrafen

3.4 Onderhoud kapitaalgoederen

3.4 Onderhoud kapitaalgoederen

Beleidskader
De gemeente is verantwoordelijk voor het optimaal inzetten van haar vastgoed ter uitvoering van bestuurlijk vastgestelde doelen. De gemeente draagt zorg voor efficiënte en gemeentebrede beleidsvorming op het gebied van ontwikkeling en realisatie, beheer en inzet van het gemeentelijk vastgoed. Het planmatig laten uitvoeren van eigenaarsonderhoud is hier een belangrijk onderdeel van. Het streven is om aan alle panden onderhoud uit te voeren conform een éénduidige systematiek. Daarbij wordt in principe een strikte scheiding tussen het eigenaarsonderhoud en het huurdersonderhoud (gebruikersonderhoud) gemaakt, conform de huurovereenkomst. De gemeente is op basis hiervan uitsluitend verantwoordelijk voor het laten uitvoeren en bekostigen van het eigenaarsonderhoud. Daar waar de gemeente zelf ook gebruiker is, geldt uiteraard dat de gemeente ook het gebruikersonderhoud verzorgt.

De gemeentelijke vastgoedportefeuille wordt onderhouden conform de methodiek van conditie gestuurd onderhoud (NEN2767). In deze systematiek wordt gekeken naar de staat van de afzonderlijke bouwelementen. Afhankelijk van de conditie wordt er een kwaliteitsscore aangegeven van 1 (uitstekend) tot 6 (zeer slecht).

In de op 20 februari 2014 door de gemeenteraad vastgestelde ‘Nota Vastgoed’ (RIS 269126) is beschreven dat het streven is om voor panden die structureel onderdeel uitmaken van de vastgoedportefeuille de conditiescore minimaal op niveau 3 (redelijk) te krijgen en/of te houden en per bouwelement in te grijpen wanneer conditie 4 (matig) wordt geconstateerd. Per pand kan er afhankelijk van het toekomstperspectief, locatie en representativiteit op bouwdeelniveau gedifferentieerd worden in het kwaliteitsniveau van onderhoud.

Voor alle objecten die in gemeentelijk beheer zijn met een verwachte beheertermijn van minimaal vijf jaar is een meerjarige onderhoudsplanning opgesteld. Deze worden om de vier jaar geactualiseerd. De planning fluctueert van jaar tot jaar en wijkt daarom altijd af van het structurele onderhoudsbudget dat elk jaar gelijk is.

De begroting komt voort uit de periodiek geactualiseerde onderhoudsplannen. In de praktijk kan het gerealiseerde bedrag afwijken van wat er opgenomen is in de begroting. Het streven is primair onderhoud effectief uit te voeren waarbij de onderhoudsconditie, de veiligheid, gezondheid en het gebruik van het vastgoed gewaarborgd is. Dit kan betekenen dat door interne of externe factoren afgeweken wordt van de voor dat jaar begrote werkzaamheden. Interne factoren betreffen de werkverdeling/capaciteit en de controle op noodzaak tot uitvoering op basis van conditie en functioneren van bouw- of installatiedelen. Externe factoren hebben betrekking op afstemming met de bedrijfsvoering van het betreffende pand, calamiteiten, marktomstandigheden. Desalniettemin is het secundaire streven om in de realisatie aansluiting te vinden bij de begroting. Daartoe wordt bij het opstellen van de begroting kritisch gekeken naar haalbaarheid van uitvoering in het komende begrotingsjaar. In de loop van het jaar kan het voorkomen dat afwegingen in het primaire doel leiden tot verklaarbare afwijkingen ten opzichte van het secundaire doel.

Gebouwen (incl strategisch kernvoorraad)

Verduurzaming Meerjarige Onderhoudsplannen

Reguliere verduurzamingsmaatregelen worden op natuurlijke vervangingsmomenten uitgevoerd zoals het isoleren van een dak wanneer de dakbedekking vervangen moet worden, of vervanging door energiezuinigere installaties. Om beter zicht te krijgen op de energetische conditie van een pand en verduurzamingsmaatregelen beter te borgen in de onderhoudsplannen, zijn/worden de Meerjarige OnderhoudsPlannen (MOP’s) omgezet naar Duurzame Meerjarige OnderhoudsPlannen (DMOP’s). Dit betekent dat sinds 2016 bij de periodieke inspecties van panden tevens de energetische staat van het pand in beeld wordt gebracht. Met deze informatie kunnen vanuit de DMOP verduurzamingsscenario’s onderzocht worden. In een periode van vier jaar hebben alle panden een her-inspectie gehad en zijn de MOP’s omgezet in DMOP’s. Sinds 2021 hebben alle panden met een perspectief langer dan 5 jaar een DMOP.

Geplande werkzaamheden van onderhoud met verduurzaming als neveneffect, worden gefinancierd vanuit de structurele onderhoudsmiddelen. Overige maatregelen die niet als onderhoud gekenmerkt worden zullen op grond van de begrotingsvoorschriften niet uit de onderhoudsmiddelen bekostigd worden. Dit heeft overigens niet geleid tot verhoging van de beschikbare exploitatiemiddelen voor onderhoud. Door de versnelling in verduurzaming en energietransitie worden DMOP maatregelen meer en meer uitgevoerd waardoor de reserve onderhoud vastgoed zwaarder belast wordt. De DMOP ondersteunt de opgave het vastgoed conform de gemeentelijke doelstellingen versneld te verduurzamen. De aanpak staat in hoofdlijnen beschreven in de paragraaf vastgoed.

Te denken is aan de kosten van meerwerk bij het aanbrengen van een dikker isolatiepakket op dak, hierdoor moeten vaak ook de dakranden worden opgehoogd en het aanpassen van het kanaalwerk van technische installaties op het dak. Maar ook bij het plaatsen van HR++ glas zijn er meerwerkkosten voor aanpassen van de kozijnen om het glas te kunnen plaatsen.  

Begroting 2023-2026
Door het gemeentelijk vastgoed als één complex te beschouwen, kunnen schaal- en efficiencyvoordelen behaald worden. Om de systematiek goed te laten functioneren is in 2017 één (gemaximeerde) gemeentebrede reserve ingesteld waarmee de fluctuaties die optreden in de onderhoudsuitgaven kunnen worden opgevangen.

De huidige DMOP vertaalt zich naar onderstaande financiële planning:

Bedragen x € 1.000

Programma

Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2023

Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2024

Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2025

Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2026

03 - Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie

55

56

63

199

05 - Cultuur en Bibliotheek

6.305

4.217

3.665

4.444

06 - Onderwijs

494

997

1.087

244

07 - Werk en Inkomen

198

836

297

332

08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid

1.240

865

1.137

747

09 - Buitenruimte

581

367

657

463

10 - Sport

1.525

1.163

1.652

3.281

11 - Economie

308

266

370

310

12 - Mobiliteit

514

494

567

611

13 - Stadsontwikkeling en Wonen

1.289

1.435

1.405

1.146

14 - Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening

192

184

591

131

15 - Financiën

247

305

136

240

16 - Overhead

132

76

105

162

Totaal begroting uitgaven m.b.t. onderhoud

13.080

11.261

11.732

12.310

 

Bedragen x € 1.000

Dekking:

2023

2024

2025

2026

Structureel onderhoudsbudget

11.369

9.442

9.870

10.659

Incidentele middelen

1.611

1.719

1.762

1.551

Reserve Onderhoud Vastgoed 

0

0

0

0

Voorziening Telexstraat

100

100

100

100

Totaal dekking

13.080

11.261

11.732

12.310

Naast vele kleine onderhoudswerkzaamheden staan in 2023 ook de volgende omvangrijke onderhoudswerkzaamheden op de planning:

  • 1ste Eeldepad 3 (Wijkplatform Morgenstond): Gevelrenovatie icm verduurzaming € 0,4 mln.
  • Burgemeester Hovylaan 4 (Haags Pop Centrum): Gevelrenovatie € 0,1 mln.
  • Johan van Veenplein 12 (RAC Hallen): Vervangen gevelkozijnen € 0,5 mln.
  • Kazernestraat 88-95 en Dennneweg 24 (Ateliers): Gevel en dakrenovatie icm verduurzaming € 0,3 mln.
  • Korte Voorhout 3 (Koninklijke Schouwburg): Gevel en dakrenovatie icm verduurzaming € 1,4 mln.
  • Parallelweg 225 (Haags Openbaar Vervoersmuseum): Restauratie deuren tramremise € 0,5 mln.
  • Saturnusstraat 60 (Caballerofabriek): Schilderwerk gevel kozijnen € 0,5 mln.
  • Seinpoststraat 150 (De Blinkerd): Schilderwerk gevelkozijnen € 0,2 mln.
  • Stadhouderslaan 37 (Museon): Dakbedekking en koepels vervangen € 0,1 mln.

Voor een tweetal onderdelen van de vastgoedportefeuilles is dekking voor onderhoud anders geregeld: onderwijspanden en panden voor stedelijke ontwikkeling. Het onderhoud van de onderwijspanden die in gemeentelijke eigendom zijn en fungeren als wissel locatie, wordt gefinancierd uit het Onderwijshuisvestingsplan dat jaarlijks wordt vastgesteld door de Raad. Het onderwijshuisvestingsplan voor 2023 zal pas eind 2022 worden voorgelegd aan de Raad. Verder bezit de gemeente vastgoed ten behoeve van stedelijke ontwikkeling. De kosten van het tijdelijk beheer van dit vastgoed wordt verrekend met de Reserve Strategisch Vastgoed.

De bovenstaande onderhoudsplanning zal komende jaren nog worden bijgesteld. In de huidige situatie wordt er bij de inspecties beoordeeld op de onderdelen onderhoud en energie waarbij de beoordeling op onderhoud leidend is en energie volgt. Als gevolg van de duurzaamheidsopgave zal bij de toekomstige inspecties meer worden gekeken naar de energie score. Hierdoor zal een verschuiving in de onderhoudsplanning over de jaarschijven gaan plaatsvinden. De onderhoudsplanningen worden daarbij gesynchroniseerd met de planning van de verduurzamingsopgave voor het gemeentelijke vastgoed.

Stand  reserve
Op basis van de meerjarenonderhoudsplanning groeit de onderhoudsreserve de komende jaren. De onderhoudsbegroting geeft een op conditie gestuurde systematiek een goede richtlijn voor financiële uitgaven en daarmee een geprognotiseerde aanvulling of onttrekking van de reserve. Er zijn echter factoren die van invloed zijn op de daadwerkelijke uitgaven. Denk daarbij met name aan de hoge inflatie, problemen op de arbeidsmarkten en moeizame levering van goederen. Deze factoren kunnen er een effect beide kanten op hebben. Desalniettemin is de verwachting dat met de omvang en ontwikkeling van de reserve de komende jaren de DMOP maatregelen uit de onderhoudsreserve gefinancierd kunnen worden.

Raming Reserve Onderhoud Vastgoed

Bedragen x € 1.000

Mutatie Onderhoudsreserve

2023

2024

2025

2026

Structureel onderhoudsbudget

12.944

12.976

13.007

13.007

Benodigd

11.369

9.442

9.870

10.659

Toevoegen aan reserve

1.575

3.534

3.137

2.348

Bedragen x € 1.000

Stand Onderhoudsreserve

2023

2024

2025

2026

Geraamd beginsaldo 01-01

8.495

10.070

13.604

16.741

Geraamde toevoeging (+) / onttrekking (-)

1.575

3.534

3.137

2.348

Geraamd eindsaldo 31-12

10.070

13.604

16.741

19.089

Deze pagina is gebouwd op 01/31/2023 07:48:33 met de export van 01/17/2023 09:11:14