Verduurzaming Meerjarige Onderhoudsplannen
Reguliere verduurzamingsmaatregelen worden op natuurlijke vervangingsmomenten uitgevoerd zoals het isoleren van een dak wanneer de dakbedekking vervangen moet worden, of vervanging door energiezuinigere installaties. Om beter zicht te krijgen op de energetische conditie van een pand en verduurzamingsmaatregelen beter te borgen in de onderhoudsplannen, zijn/worden de Meerjarige OnderhoudsPlannen (MOP’s) omgezet naar Duurzame Meerjarige OnderhoudsPlannen (DMOP’s). Dit betekent dat sinds 2016 bij de periodieke inspecties van panden tevens de energetische staat van het pand in beeld wordt gebracht. Met deze informatie kunnen vanuit de DMOP verduurzamingsscenario’s onderzocht worden. In een periode van vier jaar hebben alle panden een her-inspectie gehad en zijn de MOP’s omgezet in DMOP’s. Sinds 2021 hebben alle panden met een perspectief langer dan 5 jaar een DMOP.
Geplande werkzaamheden van onderhoud met verduurzaming als neveneffect, worden gefinancierd vanuit de structurele onderhoudsmiddelen. Overige maatregelen die niet als onderhoud gekenmerkt worden zullen op grond van de begrotingsvoorschriften niet uit de onderhoudsmiddelen bekostigd worden. Dit heeft overigens niet geleid tot verhoging van de beschikbare exploitatiemiddelen voor onderhoud. Door de versnelling in verduurzaming en energietransitie worden DMOP maatregelen meer en meer uitgevoerd waardoor de reserve onderhoud vastgoed zwaarder belast wordt. De DMOP ondersteunt de opgave het vastgoed conform de gemeentelijke doelstellingen versneld te verduurzamen. De aanpak staat in hoofdlijnen beschreven in de paragraaf vastgoed.
Te denken is aan de kosten van meerwerk bij het aanbrengen van een dikker isolatiepakket op dak, hierdoor moeten vaak ook de dakranden worden opgehoogd en het aanpassen van het kanaalwerk van technische installaties op het dak. Maar ook bij het plaatsen van HR++ glas zijn er meerwerkkosten voor aanpassen van de kozijnen om het glas te kunnen plaatsen.
Begroting 2023-2026
Door het gemeentelijk vastgoed als één complex te beschouwen, kunnen schaal- en efficiencyvoordelen behaald worden. Om de systematiek goed te laten functioneren is in 2017 één (gemaximeerde) gemeentebrede reserve ingesteld waarmee de fluctuaties die optreden in de onderhoudsuitgaven kunnen worden opgevangen.
De huidige DMOP vertaalt zich naar onderstaande financiële planning:
Bedragen x € 1.000 |
Programma | Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2023 | Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2024 | Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2025 | Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2026 |
---|
03 - Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie | 55 | 56 | 63 | 199 |
---|
05 - Cultuur en Bibliotheek | 6.305 | 4.217 | 3.665 | 4.444 |
---|
06 - Onderwijs | 494 | 997 | 1.087 | 244 |
---|
07 - Werk en Inkomen | 198 | 836 | 297 | 332 |
---|
08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid | 1.240 | 865 | 1.137 | 747 |
---|
09 - Buitenruimte | 581 | 367 | 657 | 463 |
---|
10 - Sport | 1.525 | 1.163 | 1.652 | 3.281 |
---|
11 - Economie | 308 | 266 | 370 | 310 |
---|
12 - Mobiliteit | 514 | 494 | 567 | 611 |
---|
13 - Stadsontwikkeling en Wonen | 1.289 | 1.435 | 1.405 | 1.146 |
---|
14 - Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening | 192 | 184 | 591 | 131 |
---|
15 - Financiën | 247 | 305 | 136 | 240 |
---|
16 - Overhead | 132 | 76 | 105 | 162 |
---|
Totaal begroting uitgaven m.b.t. onderhoud | 13.080 | 11.261 | 11.732 | 12.310 |
---|
Bedragen x € 1.000 |
Dekking: | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|
Structureel onderhoudsbudget | 11.369 | 9.442 | 9.870 | 10.659 |
---|
Incidentele middelen | 1.611 | 1.719 | 1.762 | 1.551 |
---|
Reserve Onderhoud Vastgoed | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Voorziening Telexstraat | 100 | 100 | 100 | 100 |
---|
Totaal dekking | 13.080 | 11.261 | 11.732 | 12.310 |
---|
Naast vele kleine onderhoudswerkzaamheden staan in 2023 ook de volgende omvangrijke onderhoudswerkzaamheden op de planning:
- 1ste Eeldepad 3 (Wijkplatform Morgenstond): Gevelrenovatie icm verduurzaming € 0,4 mln.
- Burgemeester Hovylaan 4 (Haags Pop Centrum): Gevelrenovatie € 0,1 mln.
- Johan van Veenplein 12 (RAC Hallen): Vervangen gevelkozijnen € 0,5 mln.
- Kazernestraat 88-95 en Dennneweg 24 (Ateliers): Gevel en dakrenovatie icm verduurzaming € 0,3 mln.
- Korte Voorhout 3 (Koninklijke Schouwburg): Gevel en dakrenovatie icm verduurzaming € 1,4 mln.
- Parallelweg 225 (Haags Openbaar Vervoersmuseum): Restauratie deuren tramremise € 0,5 mln.
- Saturnusstraat 60 (Caballerofabriek): Schilderwerk gevel kozijnen € 0,5 mln.
- Seinpoststraat 150 (De Blinkerd): Schilderwerk gevelkozijnen € 0,2 mln.
- Stadhouderslaan 37 (Museon): Dakbedekking en koepels vervangen € 0,1 mln.
Voor een tweetal onderdelen van de vastgoedportefeuilles is dekking voor onderhoud anders geregeld: onderwijspanden en panden voor stedelijke ontwikkeling. Het onderhoud van de onderwijspanden die in gemeentelijke eigendom zijn en fungeren als wissel locatie, wordt gefinancierd uit het Onderwijshuisvestingsplan dat jaarlijks wordt vastgesteld door de Raad. Het onderwijshuisvestingsplan voor 2023 zal pas eind 2022 worden voorgelegd aan de Raad. Verder bezit de gemeente vastgoed ten behoeve van stedelijke ontwikkeling. De kosten van het tijdelijk beheer van dit vastgoed wordt verrekend met de Reserve Strategisch Vastgoed.
De bovenstaande onderhoudsplanning zal komende jaren nog worden bijgesteld. In de huidige situatie wordt er bij de inspecties beoordeeld op de onderdelen onderhoud en energie waarbij de beoordeling op onderhoud leidend is en energie volgt. Als gevolg van de duurzaamheidsopgave zal bij de toekomstige inspecties meer worden gekeken naar de energie score. Hierdoor zal een verschuiving in de onderhoudsplanning over de jaarschijven gaan plaatsvinden. De onderhoudsplanningen worden daarbij gesynchroniseerd met de planning van de verduurzamingsopgave voor het gemeentelijke vastgoed.
Stand reserve
Op basis van de meerjarenonderhoudsplanning groeit de onderhoudsreserve de komende jaren. De onderhoudsbegroting geeft een op conditie gestuurde systematiek een goede richtlijn voor financiële uitgaven en daarmee een geprognotiseerde aanvulling of onttrekking van de reserve. Er zijn echter factoren die van invloed zijn op de daadwerkelijke uitgaven. Denk daarbij met name aan de hoge inflatie, problemen op de arbeidsmarkten en moeizame levering van goederen. Deze factoren kunnen er een effect beide kanten op hebben. Desalniettemin is de verwachting dat met de omvang en ontwikkeling van de reserve de komende jaren de DMOP maatregelen uit de onderhoudsreserve gefinancierd kunnen worden.
Raming Reserve Onderhoud Vastgoed
Bedragen x € 1.000 |
Mutatie Onderhoudsreserve | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|
Structureel onderhoudsbudget | 12.944 | 12.976 | 13.007 | 13.007 |
---|
Benodigd | 11.369 | 9.442 | 9.870 | 10.659 |
---|
Toevoegen aan reserve | 1.575 | 3.534 | 3.137 | 2.348 |
---|
Bedragen x € 1.000 |
Stand Onderhoudsreserve | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|
Geraamd beginsaldo 01-01 | 8.495 | 10.070 | 13.604 | 16.741 |
---|
Geraamde toevoeging (+) / onttrekking (-) | 1.575 | 3.534 | 3.137 | 2.348 |
---|
Geraamd eindsaldo 31-12 | 10.070 | 13.604 | 16.741 | 19.089 |
---|