Paragrafen

3.3 Weerstandsvermogen

Financiële kengetallen

De gemeente dient te beschikken over een structureel sluitende begroting. Dat is de enige wettelijke norm. De begroting is dan materieel en reëel in evenwicht. De gemeente kan dan aan de bekende financiële verplichtingen voldoen, zonder aanvullende maatregelen te treffen. De gemeente Den Haag voldoet aan deze verplichting. Daarnaast worden door het BBV nog meerdere kengetallen voorgeschreven om op te nemen in de begroting om een zo volledig mogelijk beeld te geven van de financiële “gezondheid” van de gemeente. Deze financiële kengetallen zullen altijd in samenhang moeten worden bezien. De kengetallen zijn daarom gezamenlijk opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen. Deze kengetallen zijn in de eerste plaats bedoeld om inzicht te geven aan de gemeenteraad in de financiële positie. Er bestaan geen wettelijke normen. In de onderstaande tabel zijn de voorgeschreven financiële kengetallen opgenomen. De meerjarige kengetallen zijn ontleend aan een geprognosticeerde balans, welke extracomptabel tot stand is gekomen.

Onderstaand de kengetallen in de programmabegroting 2023 – 2026

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Netto schuldquote

34,76%

46,65%

48,60%

54,39%

59,29%

61,83%

Netto schuldquote (gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen)

28,14%

41,82%

44,09%

50,29%

55,59%

58,39%

Solvabiliteitsratio

38,13%

32,34%

30,40%

26,79%

23,19%

22,06%

Structurele exploitatieruimte

0,41%

-0,06%

0,18%

1,15%

1,17%

0,16%

Grondexploitatie

0,67%

0,43%

0,22%

0,22%

0,21%

0,22%

Belastingcapaciteit

81,64%

82,64%

92,29%

92,29%

92,29%

92,29%

EMU-saldo (in dzd. Euro's)

-64.776

-257.780

-221.000

-212.455

-180.000

-68.000

 
Netto Schuldquote
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen. De komende jaren neemt de netto schuldquote van de gemeente toe. Dit komt omdat de gemeente geld aantrekt voor de uitvoering van investeringsprojecten en door verstrekte leningen aan enkele verbonden partijen/derden. Om deze leningen te kunnen verstrekken heeft de gemeente geld op de kapitaalmarkt geleend. Deze leningen zijn één op één door verstrekt aan de verbonden partij. Hoewel de schuldquote oploopt, blijft deze ruim binnen de signaleringsgrens van 130 procent. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Financiering.

Netto Schuldquote (gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen aan derden)
De gemeente leent geld voor de financiering van de eigen activiteiten. Om een goed beeld te krijgen van de omvang daarvan, wordt de totale financiering gecorrigeerd voor de leningen die de gemeente aan derden verstrekt. De gemeente leent de komende jaren meer voor de financiering van de eigen investeringen. De Haagse bevolking groeit elk jaar verder, en de gemeente wil de dienstverlening aan haar burgers, ook de nieuwe, op z’n minst op hetzelfde niveau handhaven. Hierbij horen grote investeringen die deels met geleend geld worden betaald. Daarnaast nemen door de uitvoering van het voorgenomen beleid de bestemmingsreserves af. Het betekent dat het voorgenomen beleid wordt uitgevoerd, maar ook dat de behoefte aan externe financiering toeneemt. Omdat tegenover de leningen voorzieningen staan waar de stad meerdere jaren profijt van heeft en de bijbehorende financieringslast adequaat gedekt is, vindt de gemeente de toename van de netto schuldquote aanvaardbaar. De schuldquote van Den Haag bevindt zich ruim binnen de in de theorie genoemde (en door de VNG gehanteerde) signaleringsgrens van 130 procent.

Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin het bezit op de balans gefinancierd is door het eigen vermogen. Solvabiliteit is een term uit de bankwereld. De solvabiliteit geeft aan in welke mate een bedrijf zijn langlopende schulden kan terugbetalen. Dat is voor een bank belangrijk bij zijn beslissing om een bedrijf al dan niet een langlopende lening te verstrekken. Hoe meer eigen vermogen een bedrijf heeft, hoe hoger de solvabiliteit. Als dat bedrijf dan verlies maakt, komt de terugbetaling van de langlopende lening niet in gevaar omdat dat verlies ten koste gaat van het eigen vermogen van het bedrijf. Als dat bedrijf verlies blijft maken, is er een bepaalde solvabiliteit nodig om dat bedrijf te kunnen liquideren zonder de terugbetaling van de lening in gevaar te brengen.

Bij de gemeente heeft de solvabiliteit als losstaand getal een beperkte betekenis. De kredietwaardigheid van de gemeente wordt niet bepaald door de solvabiliteit en de gemeente kan niet worden geliquideerd. Illustratief is dat het Rijk nooit zijn eigen solvabiliteit berekent. De minister van Financiën bevestigde dat nog op 2 juli 2018 (Kamerstuk 31.865; nr. 117, blz. 27): “In principe kunnen de gebruikelijke financiële kengetallen van balansen zoals liquiditeit en solvabiliteit afgeleid worden uit de overheidsbalans. Hierbij zij aangetekend dat de betekenis van financiële kengetallen bij overheden anders kan zijn dan bij bedrijven. Zo hebben overheden de mogelijkheid om bijvoorbeeld in de toekomst de belastingen te verhogen (een post die niet geactiveerd wordt op de overheidsbalans).” En (idem, blz. 53): “Voor de overheid is het wenselijk om inzicht te hebben in de mate waarin zij zowel op lange termijn als op korte termijn aan haar verplichtingen kan voldoen. Op dit moment wordt de solvabiliteit gewaarborgd door de houdbaarheidssommen van het Centraal Planbureau. Deze bieden inzicht in de langetermijn-houdbaarheid van de overheidsfinanciën zodat de politiek daar op kan sturen.” Wat de ‘houdbaarheidssommen van het CPB’ voor het Rijk zijn, is een structureel sluitende begroting in combinatie met een onderbouwd weerstandsvermogen voor gemeenten. Den Haag beschikt over een structureel sluitende begroting en een middels een risicocumulatiemodel onderbouwd weerstandsvermogen. Dat biedt het beste inzicht in de lange termijnhoudbaarheid van de gemeentelijke financiën, zodat de gemeente het beste daarop kan sturen. Het belangrijkste onderdeel van het weerstandsvermogen is de algemene reserve. Door de financiële gevolgen van de coronacrisis is algemene reserve afgenomen.

Op basis van de risicoanalyse is € 107 mln. aan algemene reserve nodig. De algemene reserve is begroot op € 77,9 mln. per eindejaar 2023. De algemene reserve is daarmee € 29 mln. lager dan deze op grond van het risicoprofiel dient te zijn. Dit leidt niet acuut tot een financieel tekort. Om de algemene reserve weer op orde te krijgen is in 2020 een herstelplan vastgesteld, waarvan de eerste resultaten al zichtbaar zijn. Als gevolg van de voordelige jaarrekeningresultaten en bespaarde rente kent de algemene reserve een hogere stand dan vorig jaar. Hiernaast is het plan voor verkoop vastgoed uitgewerkt en is de verkoop van vastgoed gestart. Naar verwachting kan € 10,4 mln. aan baten worden gerealiseerd uit deze verkoop in de periode t/m 2024. Tegelijkertijd nemen de risico’s in de exploitatie toe. De combinatie van beide ontwikkelingen maakt een verscherpte dijkbewaking op de financiële ontwikkelingen van de gemeente nodig.

De gemeentelijke solvabiliteit vertoont een dalende tendens. Dit is het gevolg van bewust beleid. Een deel van het gemeentelijk vermogen bestaat uit bestemmingsreserves. Deze reserves zijn gevormd om het onderliggende beleid uit te voeren. Als dit beleid vervolgens wordt uitgevoerd, nemen deze reserves af. Uit de reserves worden incidentele impulsen gedekt. Hierdoor ontstaan geen tekorten op het moment dat de betrokken reserves zijn uitgeput. Wel neemt hierdoor op termijn de ruimte van de gemeente om keuzes te maken of incidentele investeringen te doen af. Door te investeren neemt de schuld van de stad toe doordat geïnvesteerd wordt in de fysieke infrastructuur (wegen, fietspaden, scholen en overige voorzieningen) van de stad. Deze voorzieningen worden op de balans geactiveerd en vervolgens afgeschreven over de gebruiksduur. Om deze investeringen te kunnen betalen worden leningen afgesloten. Natuurlijk zijn de daaraan verbonden rente- en afschrijvingslasten van een adequate dekking voorzien, waardoor de begroting sluitend blijft.

De komende jaren blijft de solvabiliteit naar verwachting boven de signaleringswaarde van de VNG van 20 procent. De kengetallen voor de schuldquota’s blijven ruim onder de signaleringsgrens van 130 procent.

Structurele exploitatieruimte
Het kengetal “structurele exploitatieruimte” geeft inzicht in welke mate de structurele lasten van de gemeente gedekt zijn door structurele baten. Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is door de structurele baten en de structurele lasten te vergelijken met de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. En dat incidentele lasten deels uit structurele middelen worden gedekt. Een negatief percentage betekent dat de structurele baten niet toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. En dat structurele lasten deels uit incidentele baten worden gedekt. Het kengetal drukt dus niet uit of sprake is van een begrotingstekort of –overschot. Den Haag zet de komende jaren beleidsmatig zijn reserves in. De inzet van de reserves (en dan vooral Eneco) is voor incidentele projecten die de stad verbeteren.

Grondexploitatie
De gemeente ziet grondexploitaties als een waardevol instrument om er voor te zorgen dat de stad zich blijft ontwikkelen in de gewenste vorm. Aan grondexploitaties zitten risico’s. Den Haag beperkt deze risico’s zoveel mogelijk door voorziene verliezen aan de voorkant af te dekken en eventuele winsten pas te verantwoorden als het voldoende zeker is dat deze zich voordoen. Deze systematiek is uitgebreid toegelicht in de paragraaf grondbeleid. Desalniettemin blijft er een restant risico. Daarbij kan als vuistregel gehanteerd worden dat hoe groter het aandeel van de grondexploitaties is ten opzichte van de totale gemeentelijke begroting hoe groter de impact is als het risico zich voordoet. Uit het kengetal blijkt dat de waarde van de grondexploitaties bij de gemeente Den Haag relatief een gering deel van de totale baten vormen. De inzichten uit de nieuwe meerjarenprognose grondexploitaties zijn te vinden in de paragraaf grondbeleid van deze begrotingen.

Belastingcapaciteit
Het kengetal belastingcapaciteit geeft weer hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde van alle gemeenten. Een belastingcapaciteit van 100% betekent dat de woonlasten exact het landelijk gemiddelde zijn. Een lager percentage dan 100% betekent dat de woonlasten per huishouden lager zijn dan het landelijke gemiddelde. Den Haag heeft met een percentage van 92% lagere woonlasten ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Dit past binnen het streven van de gemeente om de woonlasten zo laag mogelijk te houden.

EMU-saldo
Het EMU-saldo is het geraamde saldo van de ontvangsten en uitgaven van een gemeente, berekend op transactiebasis en overeenkomstig de voorschriften van het Europese systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie. Het opnemen van het EMU-saldo is een verplichting die wordt voorgeschreven door het BBV. In de eerste jaren verwacht de gemeente een hoger EMU-tekort dan over de afgelopen jaren. Hieraan liggen verschillende oorzaken ten grondslag. Dit hangt onder meer samen met het Meerjarig Investeringsplan en de uitvoering van het incidentele beleid uit het coalitieakkoord voor deze jaren. Beide ontwikkelingen zorgen ervoor dat het tekort in deze jaren toeneemt. Het landelijke beeld is dat in de realisatie het EMU-saldo doorgaans lager is dan het begrote saldo. Na 2024 lijkt het EMU-saldo af te nemen. Voor een belangrijk deel komt dit doordat de (vervangings)investeringen voor die jaren nog niet volledig in te schatten zijn.

Geprognosticeerde balans
De geprognosticeerde balans biedt inzicht in de hoofdlijnen van de effecten van de verwachte financiële ontwikkeling van de gemeente in de komende jaren op de balans. De investeringen worden deels met langlopende leningen (schulden) betaald. De langlopende schulden blijven onder de in de literatuur genoemde bovengrens van 130 procent van de exploitatie. Met andere woorden: de financiële positie van de gemeente blijft beheersbaar.

(bedragen in € 1.000)

jaarrekening 2021

begroting 2022

begroting 2023

begroting 2024

begroting 2025

begroting 2026

Vaste activa

Immateriële vaste activa

1.391

0

0

0

0

0

Materiële vaste activa

1.962.502

2.117.000

2.239.000

2.313.000

2.357.000

2.404.000

Financiële vaste activa

461.948

385.000

356.000

327.000

291.000

265.000

2.425.841

2.502.000

2.595.000

2.640.000

2.648.000

2.669.000

Vlottende activa

Voorraden

21.101

21.000

10.000

11.000

12.000

11.000

Uitzettingen/Vorderingen

567.716

584.000

448.000

444.000

441.000

444.000

Overlopende activa

134.266

161.000

165.000

153.000

160.000

159.000

Liquide middelen

1.241

4.000

3.000

3.000

4.000

3.000

724.324

770.000

626.000

611.000

617.000

617.000

Totaal Activa

3.150.165

3.272.000

3.221.000

3.251.000

3.265.000

3.286.000

Vaste passiva

Eigen Vermogen

1.201.021

1.058.000

979.000

871.000

757.000

725.000

Voorzieningen

100.401

143.000

119.000

100.000

80.000

89.000

Langlopende schulden

1.293.718

1.496.000

1.530.000

1.632.000

1.899.000

1.960.000

2.595.140

2.697.000

2.628.000

2.603.000

2.736.000

2.774.000

Vlottende passiva

Vlottende schulden

232.564

381.000

363.000

399.000

305.000

277.000

Overlopende passiva

322.461

194.000

230.000

249.000

225.000

235.000

555.025

575.000

593.000

648.000

530.000

512.000

Totaal Passiva

3.150.165

3.272.000

3.221.000

3.251.000

3.266.000

3.286.000

Conclusie
De gemeente heeft een sluitende begroting. De algemene reserve is te laag om de voorziene risico’s op te vangen als deze zich in de volledige omvang voordoen. Er is een herstelplan voor de algemene reserve vastgesteld. Onderdeel hiervan is de voorgenomen verkoop van niet langer noodzakelijk vastgoed. De financieringslast van de gemeente is structureel draagbaar en de gemeente heeft relatief lage schulden. Daarnaast kent Den Haag ten opzichte van het landelijk gemiddelde een gematigde lokale lastendruk. De solvabiliteit blijft de komende jaren boven de signaleringswaarde van de VNG van 20%. In deze begroting zijn een aantal structurele opgaven van de gemeente van een oplossing voorzien. Wel geldt voor met name 2026 en verder dat de mate name de nieuwe financieringssystematiek voor gemeenten nog nader uitgewerkt dient te worden.

Deze pagina is gebouwd op 01/31/2023 07:48:33 met de export van 01/17/2023 09:11:14