Deelnemingen
- Deelnemingen Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Programma:
11. Economie
Doel:
Het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid-Holland en Nederland.
Aandelenbelang en verhoudingen:
Het gemeentelijk aandelenbelang is 0,397%.
Naast de gemeente Den Haag zijn de gemeentes Rotterdam, Delft, Leiden en Westland, het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Zuid-Holland, de TU Delft Holding B.V., Libertatis Ergo Holding B.V., Erasmus MC, Academisch Ziekenhuis Leiden, Stichting Holdingsfonds Economische Investeringen Den Haag aandeelhouders.
Bestuurlijk belang:
De gemeente is als aandeelhouder bestuurlijk vertegenwoordigd op de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Wethouder Bruines is verantwoordelijk wethouder.
Ambtelijke benoemingen
Geen
Financieel belang:
Het gemeentelijk aandeel in het aandelenkapitaal bedraagt € 0,5 mln. Daarnaast bestaat er vanuit de gemeente Den Haag een subsidierelatie met InnovationQuarter.
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
Recentelijk heeft kapitaaluitbreiding vanuit de aandeelhouders (per 19 januari jl.) plaats gevonden. Het gemeentelijk aandeel blijft € 0,5 mln. (0,397%). Via Stichting HEID is het aandelenbelang echter uitgebreid met € 3,68 mln naar € 5,68 mln (4,514%).
In 2022 wordt de landelijke ROM evaluatie afgerond en met de stakeholders van IQ (waaronder gemeente Den Haag en Stichting HEID) een nieuwe Meerjarenstrategie 2023-2026 uitgewerkt. De afdeling Economie heeft hierbij ambtelijke betrokkenheid met als aandachtspunt de koppeling met de gemeentelijke economische agenda. De Meerjarenstrategie wordt 2 december a.s. in de AvA vastgesteld.
IQ heeft in het stakeholdersoverleg aangegeven om meer inzicht te verschaffen in (toekomstige) revolverendheid. Volgens IQ wordt in 2022-2023 het omslagpunt bereikt door exits, waarderingen participaties, etc. Dit is positief nieuws en betekent dat IQ meer opbrengsten verwacht en aandeelhouders een standpuntbepaling hierover moeten innemen.
IQ heeft de wens uitgesproken om te willen praten over verhoging / indexatie van de jaarlijkse exploitatiebijdrage. De verwachting is dat hiervoor ook een beroep op gemeente Den Haag wordt gedaan. Deze discussie zal in de tweede helft van 2022 een belangrijk aandachtspunt zijn. De huidige exploitatiebijdrage van de gemeente Den Haag is jaarlijks € 0,5 miljoen.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 49.681
€ 46.058
Vreemd vermogen
€ 18.196
€ 25.988
Resultaat
-/- € 2.475
-/- € 3.623
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Deelnemingen N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma:
15. Financiën
Doel/Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecificeerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Tripple A). Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer,advisering en elektronisch bankieren. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking (PPS)
Aandelenbelang en verhoudingen
De gemeente heeft 2,3% van de aandelen.
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap
Bestuurlijk belang:
Wethouder Mulder vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambtelijke benoemingen
Geen
Aandelen belang:
De gemeente heeft 2,3% van de aandelen.
Financieel belang:
De gemeente heeft € 2,894 mln. beschikbaar gesteld aan gestort kapitaal
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
Het renteresultaat bedraagt in 2021 EUR 407 miljoen, een daling van EUR 70 miljoen ten opzichte van 2020. De daling is voor EUR 57 miljoen het gevolg van een procesmatige fout van de BNG, doordat niet tijdig is voldaan aan een rapportageverplichting om in aanmerking te komen voor een extra rentekorting van de ECB. BNG Bank erkent en betreurt de gemaakte fout en heeft naar aanleiding hiervan maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen. De bank is in gesprek met de Nederlandsche Bank om alsnog tot een proportionele uitkomst te komen.
Ook zonder rekening te houden met de gemiste rentekorting is het renteresultaat lager dan in 2020. Dit is een gevolg van de lage rentestand, die met name het renteresultaat op het geïnvesteerde eigen vermogen negatief beïnvloedt. Op structurele basis acht BNG het renteresultaat echter gezondBedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2020
Eigen vermogen
€ 4.329.000
€ 4.364.000
Vreemd vermogen
€ 143.995.000
€ 155.262.000
Resultaat
€ 236.000
€ 221.000
Dividend
2.900
2.300
- Deelnemingen N.V. Dunea
N.V. Dunea
Programma:
15. Financiën
Doel/Openbaar belang
Voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen als buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met inachtneming van de eisen van verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het distributiegebied
Aandelenbelang en verhoudingen
Den Haag bezit 39,06% van de aandelen
(Aandelen)verhoudingen Naast gemeente Den Haag zijn 18 andere gemeenten aandeelhouder va het netwerkbedrijf waaronder de gemeente Leiden (9,6%) en Zoetermeer (9,7%). Eén keer per vijf jaar zal worden nagegaan of de verdeling van geplaatste aandelen in het kapitaal van Dunea overeenstemt met de verhouding van de inwoneraantallen van de gemeenten.
Bestuurlijk belang:
Wethouder Bruines vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Dunea
Ambtelijke benoemingen
Geen
Aandelen belang:
Den Haag bezit 39,06% van de aandelen
Financieel belang:
De gemeente heeft € 7,1 mln. beschikbaar gesteld
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
De onderneming verwacht dat de investeringen en daarmee de kostprijs van de waterproductie de komende decennia zullen toenemen. De belangrijkste achterliggende redenen hiervoor zijn hogere waterafzet door droogte, stijging van het aantal inwoners en strengere normen voor onder andere PFAS-gerelateerde stoffen. Als gevolg hiervan stijgen de drinkwatertarieven die dienen ter dekking van de kosten.
Ambtelijke benoemingen:
Geen
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2020
Eigen vermogen
€ 250.448
€ 241.403
Vreemd vermogen
€ 361.748
€ 359.540
Resultaat
€ 8.541
€ 6.998
Dividend
0
0
- Deelnemingen N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
Programma:
15. Financiën
Doel/Openbaar belang
Het beheer van het bedrijf dat afvalinzameling en -verwerking in de stad Den Haag verzorgt. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud een doelstelling. HMS ziet toe op een efficiënte en op een kwalitatief hoogwaardig resultaat gerichte uitvoering van reinigingstaken. Deze reinigingstaken zijn het gevolg van of houden verband met publieke regelgeving evenals op contractuele basis in het algemeen belang. Onder deze reinigingstaken worden verstaan:
a) inzameling, overslag en het transport binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag b) verlening van andere diensten op het gebied van reiniging en het verrichten van aanvullende activiteiten.Aandelenbelang en verhoudingen:
Gemeente Den Haag is 100% aandeelhouder en in het bezit van het enige prioriteitsaandeel.
Bestuurlijk belang:
Wethouder Bruines vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder
Ambtelijke benoemingen
Geen
Financieel belang:
Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 0,454 mln. De gemeente ontvangt een gegarandeerd resultaatsaandeel van € 1,2 mln. Het overige resultaat is een verdeling van 50%-50% tussen de gemeente en Renewi Overheidsdiensten B.V. zolang het rendement voor Renewi Overheidsdiensten B.V. 10% of lager is. Indien het rendement hoger is dan 10% dan geldt voor het meerdere de verdeling: 75% voor de gemeente en 25% voor Renewi Overheidsdiensten B.V. Indien de NV verlies maakt dan wordt dit volledig gedragen door Renewi Overheidsdiensten B.V.
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
Periodiek wordt de samenwerkingsovereenkomst (SOK) met Renewi, sinds 1999 samenwerkingspartner van HMS, geëvalueerd. Via de SOK zijn afspraken tussen de gemeente, HMS en Renewi gemaakt over de wijze waarop HMS de opdracht van de gemeente uitvoert, de onderlinge verantwoordelijkheids- en risicoverdeling, aansturing, en vergoedingen. In 2021 is gestart met de evaluatie van de samenwerkingsovereenkomst. Tijdens deze evaluatie bleek er behoefte aan meer informatie, daar wordt nu aanvullend onderzoek naar uitgevoerd. Op basis van de evaluatie wordt een besluit genomen op welke wijze de toekomstige samenwerking wordt vorm gegeven. .
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2020
Eigen vermogen
€ 454
€ 454
Vreemd vermogen
€ 17.633
€ 14.915
Resultaat
€ 4.200
€ 3.524
Dividend
ntb
€ 1.800
- Deelnemingen N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Programma:
15. Financiën
Doel/Openbaar belang
Het behouden en restaureren van monumentale panden. Na bouwkundig herstel vindt functieherstel plaats door het monument een passende bestemming te geven. De gerestaureerde panden worden door Stadsherstel marktconform verhuurd en in een enkel geval verkocht. Daarnaast behoort de bevordering van monumentenzorg in het algemeen tot de doelstellingen.
Aandelenbelang en verhoudingen
Gemeente Den Haag heeft 79.655 certificaten van de in totaal 399.782 certificaten. Het aantal certificaten kan omgerekend worden naar een aandelenbelang van circa 20%.
Bestuurlijk belang:
Wethouder Bruines vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder op de Algemene Vergadering van Certificaathouders van N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Ambtelijke benoemingen
geen
Financieel belang:
De omvang van het gestorte kapitaal bedraagt € 3,674 mln.
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
Ook in 2021 werd het beheer van historische panden beïnvloed door COVID-19 en de lage hypotheekrente. Huurders zegden de huur op, omdat door de lage rente standen het voordeliger werd een woning te kopen en Stadsherstel had daardoor meer werk aan mutaties en leegstand. Wel veel mutaties in de verhuur. Naast 49 woningmutaties zijn 3 zakelijke huurders gewijzigd. Stadsherstel merkt dat zakelijke huurders steeds vaker een kortere huurperiode dan 5 jaar willen en meestal een contract voor maximaal 2 jaar vragen. Dit alles zorgt dus voor veel meer handling bij Beheer reden waarom een extra beheerder is aangenomen.
Daarnaast is Stadsherstel extra gaan sturen op het voorkomen van leegstand, door woningen direct na huuropzegging aan te bieden bij geïnteresseerden. De leegstand is daardoor in 2021 afgenomen en deze betreft nu vooral een klein aantal grote kantoorruimtes aan de Duinstraat.
De gemeente heeft het benoemingsrecht voor een lid van de RvC. Dit recht is uitgevoerd in 2021. Stadsherstel heeft als regel dat de RvC leden tevens zitting nemen in de Stichting Administratiekantoor Stadsherstel (STAK). De gemeente is hierover nog in gesprek met Stadsherstel, rekening houdend met scheiding van functies ingevolge de Corporate Governance Code.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2020
Eigen vermogen
24.554
23.652
Vreemd vermogen
23.496
23.831
Resultaat
1.129
1.139
Dividend
109
92
- Deelnemingen N.V. Stedin Holding
N.V. Stedin Holding
Programma:
15. Financiën
Doel/Openbaar belang
Het verzorgen van veilig en betrouwbaar transport van gas en elektriciteit naar huishoudens en bedrijven en het beheer, aanleggen, aansluiten en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten, waarbij deze betaalbaar en betrouwbaar moet blijven. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Aandelenbelang en verhoudingen
De gemeente Den Haag bezit 16,55% van de aandelen. Naast gemeente Den Haag zijn 43 andere gemeenten aandeelhouder van het netwerkbedrijf waaronder de gemeente Rotterdam (31,69%) en Dordrecht (9,05%).
Bestuurlijk belang:
Wethouder Bruines vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Stedin Groep Holding NV
Ambtelijke benoemingen
Geen
Financieel belang:
De omvang van het door de gemeente gestort kapitaal bedraagt € 22,69 mln. Conform het vigerend dividendbeleid wordt 50% van de nettowinst ter beschikking gesteld aan de aandeelhouders voor uitkering als dividend. Er wordt jaarlijks dividend uitgekeerd. Het dividend van Stedin is mede afhankelijk van de regulering van de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Deze regulering bepaalt hoe hoog de inkomsten van de energienetbeheerders mogen zijn. In 2022 is de nieuwe reguleringsperiode ingegaan voor een periode van vijf jaar
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
De energietransitie in Nederland vereist substantiële investeringen in het verzorgingsgebied van Stedin. Deze door maatregelen van de Rijksoverheid gedreven investeringen leggen steeds meer druk op het financiële proefiel van Stedin. Deze investeringen komen bovenop de doorlopende investeringen die nodig zijn om de waarde van alle door de ACM gereguleerde activa van Stedin te onderhouden. Dit heeft geleidt tot een versterking van het eigen vermogen van Stedin voor een bedrag van € 200 mln. via de uitgifte van cumulatief preferente aandelen aan de huidige aandeelhouders waarbij Den Haag geen cumulatief preferente aandelen heeft verkregen. Na de versterking van het eigen vermogen heeft Stedin samen met de aandeelhouderscommissie het onderzoek voortgezet naar hoe het bedrijf ook in de toekomst tegen acceptabele kosten toegang tot de kapitaalmarkt blijft houden.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2020
Eigen vermogen
€ 3.270.000
€ 2.891.000
Vreemd vermogen
€ 4912.000
€ 4.681.000
Resultaat
€ 21.000
€ 42.000
Dividend
500
€ 3.406
- Deelnemingen United Fish Auctions N.V.
United Fish Auctions N.V.
Programma:
15. Financiën
Doel/Openbaar belang
Het oorspronkelijke doel was het in stand houden en exploiteren van de visafslag Scheveningen. Begin 2000 zijn de visafslag Scheveningen, visafslag Stellendam en de visafslag Colijnsplaat gefuseerd. Door de fusie en de daarbij behorende positieve synergetische effecten, worden de belangen van de visafslag Scheveningen beter gediend.
Aandelenbelang en verhoudingen
De gemeente Den Haag is in het bezit van 34% van de gewone aandelen UFA. Daarnaast heeft Den Haag, net zoals de gemeente Goeree-Overflakkee één prioriteitsaandeel. Deze prioriteitsaandelen dienen ervoor om te waarborgen, dat beide gemeenten een gelijke invloed op de UFA hebben en alle belangrijke besluiten alleen met instemming van beide prioriteitsaandeelhouders kunnen worden genomen
Goeree-Overflakkee heeft 63%. Tot de tweede helft van 2016 had NoordBeveland 3% van de aandelen. Deze zijn door N.V. United Fish Auctions ingekocht De andere deelnemers/aandeelhouders van de verbonden partij.
Bestuurlijk belang:
Wethouder Bruines vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. Wethouder Mulder vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van bouwactiviteiten op Scheveningen.
Ambtelijke benoemingen
Geen
Financieel belang:
Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 1,2 mln.
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
Gesprekken over het project Noordelijk Havenhoofd Scheveningen werden gecontinueerd in 2022, maar hebben nog niet tot overeenstemming tussen partijen geleid
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2020
Eigen vermogen
€ 5.215
€ 5.572
Vreemd vermogen
€ 4.430
€ 4.729
Resultaat
€ -357
€ 512
Dividend
0
0
- Deelnemingen HTM Personenvervoer N.V.
HTM Personenvervoer N.V.
Programma:
15. Financiën
Doel/Openbaar belang
HTM Personenvervoer N.V. verzorgt een betrouwbaar, veilig en optimaal uitgevoerd (bereikbaar, tijdig) openbaar vervoer met een hoge kwaliteitsbeoordeling door de reiziger.
Aandelenbelang en verhoudingen
De gemeente bezit op een na alle aandelen van HTM Personenvervoer N.V. en is vertegenwoordigd in de Aandeelhoudersvergadering. MRDH bezit een prioriteitsaandeel
Bestuurlijk belang:
Wethouder Bruines vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder tijdens de Aandeelhoudersvergadering.
Ambtelijke benoemingen
Geen
Financieel belang:
De gemeente heeft € 42,091 mln. aan gestort kapitaal beschikbaar gesteld.
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
De coronacrisis heeft wederom tot lagere reizigersinkomsten geleid en hierdoor was HTM in 2021 afhankelijk van de steun van het Rijk. Ook voor 2022 geldt dat het uiteindelijke resultaat afhankelijk is van de het verloop van de pandemie, het herstel van de reizigersaantallen en op welke wijze het Rijk de compensatie door gaat zetten. HTM heeft voldoende (financiële) buffers om het terugloop in resultaat op te vangen
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2020
Eigen vermogen
€ 91.335
€ 85.619
Vreemd vermogen
€ 452.057
€ 438.340
Resultaat
€ 5.716
€ -6.248
Dividend
0
0
- Deelnemingen HTM Railinfra B.V.
HTM Railinfra B.V.
Programma:
15. Financiën
Doel:
HTM Railinfra B.V. beheert de railinfrastructuur inclusief stalling en werkplaatslocaties en de daaraan gerelateerde financieringsstructuur.
Aandelen belang en verhoudingen
De gemeente bezit alle aandelen van HTM Railinfra B.V.. en is vertegenwoordigd in de Aandeelhoudersvergadering.
Bestuurlijk belang:
Wethouder Bruines vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder tijdens de Aandeelhoudersvergadering
Ambtelijke benoemingen
Geen
Financieel belang:
De gemeente heeft € 18k. aan gestort kapitaal beschikbaar gesteld en de gemeente bezit alle aandelen.
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
Voor HTM Railinfra geldt dat de railinfrastructuur van het stadsgebied (binnengebied) wordt gemoderniseerd. Dit leidt tot toenemende kosten en investeringen in de railinfrastructuur.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2020
Eigen vermogen
€ 18
€ 18
Vreemd vermogen
€ 169.759
€ 169.549
Resultaat
0
0
Dividend
0
0
Gemeenschappelijke Regelingen
- Gemeenschappelijke Regelingen Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Programma:
College en bestuur
Doel:
De MRDH heeft als doel het verbeteren van de bereikbaarheid en van het economisch vestigingsklimaat. De MRDH is de vervoersautoriteit voor de regio, deze overheidstaak is die op basis van de wet personenvervoer aan de MRDH opgedragen.
(Aandelen)belang en verhoudingen
De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 39/200 in het Algemeen Bestuur van de MRDH. In de bestuurscommissies telt iedere stem even zwaar.
De GR bestaat uit 23 deelnemende gemeenten:
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle ad IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen ad IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer.Bestuurlijk belang:
De Burgemeester is voorzitter, wethouder Mulder is lid van het AB en tevens vice-voozitter van de BC VA, wethouder Bruines is lid van het AB en tevens lid van de BC EV, vijf Raadsleden zijn lid van de advies- en rekeningencommissies.
Ambtelijke benoemingen
Geen
Financieel belang:
De bijdrage bedraagt in 2023 € 1.559.570 (€ 2,82 per inwoner) en wordt gedekt in het programma 2 College en Bestuur.
Materiële risico's:
Het risico op het Economisch vestigingsbeleid is bepaald op € 100.000 in de vier jaar. De benodigde weerstandscapaciteit hiervoor is ruim voldoen, de ratio weerstandsvermogen op dit onderdeel bedraagt 1,0 in 2023.
De benodigde risicoreserve op financiering OV is berekend op € 28,0 mln.Ontwikkelingen:
Teruglopende reizigersaantallen in het OV leiden tot tekorten bij de OV-bedrijven/concessiehouders. Voor 2021 dekt het Rijk deze tekorten af. Hoe de situatie zich in de komende jaren gaat ontwikkelen is onzeker.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2021
Begroting 2022
Eigen vermogen
30.929
32.597
Vreemd vermogen
1.367.480
1.353.282
Resultaat
0
0
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen Veiligheidsregio Haaglanden
Veiligheidsregio Haaglanden
Programma:
Openbare orde en veiligheid
Doel/Openbaarbelang
De VRH is bij wet verantwoordelijk voor het hebben van een brandweer (incl. meldkamer), een GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) en een Geneeskundige Meldkamer. Daarnaast heeft de VRH als doel het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten, gemeenten en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing.
(Aandelen) belang en verhoudingen
De besturen van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Er is sprake van een gewogen stemverhouding. Het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur vindt plaats volgens de volgende stemverhouding:
gemeenten < 30.000 inwoners: 1 stem;
gemeenten > 30.000 tot 90.000 inwoners: 2 stemmen;
gemeenten > 90.000 tot 150.000 inwoners: 3 stemmen;
gemeenten > 150.000 tot 300.000 inwoners: 4 stemmen;
gemeenten > 300.000 inwoners: 5 stemmen.Bestuurlijk belang:
De burgemeester van Den Haag is voorzitter van de VRH. De voorzitter wordt bij koninklijk besluit benoemd, gehoord het algemeen bestuur. Tijdens crises en rampen die de gemeentelijke grenzen overschrijden kan de burgemeester van Den Haag besluiten als voorzitter van de veiligheidsregio het opperbevel naar zich toe te trekken.
Ambtelijke benoemingen
Geen
Financieel belang:
De bijdrage van de gemeente Den Haag aan de Veiligheidsregio Haaglanden voor de taken Brandweer en Rampenbestrijding en Strandveiligheid bedraagt voor 2023 € 51,743 mln.
Materiële risico's:
De structurele risico’s zijn in totaal € 1.054.000 en bestaan uit de niet verzekerbare risico’s € 245.000., de ontwikkelingen vrije instroom vrijwillige € 297.000., de aansprakelijkheid dienstverlening restrisico wordt geraamd op € 140.000., Cyberdreiging/digitale dreiging legt een beslag op het weerstandsvermogen van € 263.000 en het gemiddeld werkgeversrisico WGA/WW € 109.000.
De incidentele risico’s zijn in totaal € 583.000: het 2e loopbaanbeleid € 109. 000.en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) € 474.000.
Het weerstandsvermogen is € 1.637.000 en daarmee voldoende.Ontwikkelingen:
In deze begroting is ten opzichte van de voorgaande begroting met € 3.044.000 gestegen. De wijzigingen betreffen:
Trend 2023 € 2.822.000 De trendsystematiek voor de VRH is volledig in lijn met de kaderbrief voor gemeenschappelijke regelingen van de gemeenten.
Overige ontwikkelingen € 469.000 Deze toename heeft als voorname reden de stijging van het aantal inwoners (238.000). Daarnaast nog een toename van per saldo € 231.000 op diverse onderwerpen.
- De Wet veiligheidsregio’s is in 2020 geëvalueerd en het proces van wetsherziening loopt. Nog onduidelijk welke consequenties dit op termijn gaat hebben voor de inrichting of werkwijze van de veiligheidsregio.
- Het verdeelmodel voor de gemeentelijke bijdrage wordt in 2022 herijkt.
- Er is een bestuurlijke wens dat de VRH concretiseert waar bezuinigingsmogelijkheden te vinden zijn.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
1.975
1.859
Vreemd vermogen
124.322
126.860
Resultaat
0
0
Dividend
n.v.t
n.v.t
- Gemeenschappelijke Regelingen GGD Haaglanden
GGD Haaglanden
Programma:
Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
Doel/Openbaar belang:
GGD: Het bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners van de regio Haaglanden met producten en diensten die helpen gezond op te groeien en op te voeden, gezonder te leven en langer gezond te blijven. VT: Het in samenwerking met collega-instellingen aantoonbaar voorkomen en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en zorgdragen voor herstel van schade bij de direct betrokkenen
(Aandelen)belang en verhoudingen
Den Haag heeft in het Algemeen Bestuur 29% van de stemmen.
Bestuurlijke belang
De wethouder Vavier is lid van het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur
Ambtelijke benoemingen
De Directeur Publieke Gezondheid (DPG) Haaglanden functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens directeur van de uitvoeringsorganisatie GGD onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie). De Directeur Veilig Thuis (DVT) functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens manager van de uitvoeringsorganisatie VT onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie).
Aandelen belang:
Financieel belang:
De bijdrage van de gemeente Den Haag in de begroting 2022 is € 21,2 mln.
Materiële risico's:
Nvt
Ontwikkelingen:
Nvt
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
1613
1113
Vreemd vermogen
0
0
Resultaat
0
120
Dividend
0
0
- Gemeenschappelijke Regelingen Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Programma:
Programma Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
Doel/Openbaar belang:
De regeling behartigd de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van gemeentelijke contractering in het kader van de Jeugdwet. Het is de regionale uitvoeringsorganisatie van de inkoop van de jeugdhulp. Behulpzaam bij inkopen van Jeugdhulp bij Jeugdhulpaanbieders, bij controle en afwikkeling van declaraties, bij verstrekken voorschotten door gemeenten aan jeugdhulpaanbieders, ramingen per gemeenten van zorgkosten etc. Alle betalingen aan jeugdhulpaanbieders geschieden door de gemeente zelf en de gemeenten gaan zelfstandig contracten aan me derden.
(Aandelen)belang en verhoudingen
Betrokken gemeenten zijn Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Voorburg-Leidschendam, Wassenaar, Voorschoten, Midden-Delftland en Westland. Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) door wiens college(s) van burgermeester en wethouders hij is aangewezen.
Bestuurlijke belang
Wethouder Bredemeijer is lid (en plaatsvervangend voorzitter) van het driehoofdig bestuur. Besluiten worden genomen op basis van een gewogen stemverhouding
Ambtelijke benoemingen
Geen
Aandelen belang:
Financieel belang:
Jaarlijks wordt circa 50% (2023: 47,75%) van de kosten (naar rato van inwonersaantal) van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden door Den Haag vergoed. De bijdrage bedraagt in 2023 ca. € 1.851.000,-.
Materiële risico's:
De risico’s voor Den Haag worden geschat op € 350.000,-. Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden beschikt over een beperkt eigen vermogen en is dus niet in staat om de risico’s zelfstandig op te vangen. Het financiële risico ligt bij de deelnemende gemeenten die verantwoordelijk zijn voor eventuele tekorten op de uitgaven van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden.
Ontwikkelingen:
De werkzaamheden van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden zijn in 2020 voor onbepaalde tijd verlengd.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
44
84
Vreemd vermogen
959
1338
Resultaat
0
0
Dividend
nvt
nvt
- Gemeenschappelijke Regelingen Bedrijvenschap Harnaschpolder
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Programma:
Economie
Doel:
Het ontwikkelen en exploiteren van een bedrijventerrein met als doel bij te dragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het bevorderen van werkgelegenheid. Hiertoe wordt een gebied van 80 ha. bruto ontwikkeld tot 55,5 ha. netto bedrijventerrein voor standaard en hoogwaardige bedrijven. Harnaschpolder vervult mede een belangrijke functie voor Haagse bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden -en dat niet kunnen op hun huidige locatie- of zijn gevestigd op te herstructureren of transformeren (binnen-) stedelijke bedrijventerreinen. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken hiervan en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.
Betrokkenen:
Deelnemers gemeenschappelijke regeling: Gemeenten Den Haag en Midden-Delfland.
Openbaar belang:
Het ontwikkelen en exploiteren van een bedrijventerrein met als doel bij te dragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het bevorderen van werkgelegenheid. Hiertoe wordt een gebied van 80 ha. bruto ontwikkeld tot 55,5 ha. netto bedrijventerrein voor standaard en hoogwaardige bedrijven. Harnaschpolder vervult mede een belangrijke functie voor Haagse bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden -en dat niet kunnen op hun huidige locatie- of zijn gevestigd op te herstructureren of transformeren (binnen-) stedelijke bedrijventerreinen. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken hiervan en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.
Bestuurlijk belang:
De wethouders Bruines, Parbhudayal en Kapteijns hebben zitting in het Algemeen Bestuur. De wethouders Bruines en Parbhudayal
hebben tevens zitting in het Dagelijks Bestuur.Aandelen belang:
N.v.t. Elke gemeente heeft een zeggenschap van 50%
Financieel belang:
Positieve of negatieve eindsaldi op de grondexploitaties worden verdeeld tussen de twee gemeenten, waarbij Den Haag aansprakelijk is voor 85%.
Materiële risico's:
Ter dekking van de negatieve saldi op de grondexploitatie heeft de gemeente een voorziening gevormd.
Ontwikkelingen:
De belangstelling voor de gronden in Harnaschpolder is de laatste jaren groot, mede door de schaarste aan reguliere bedrijfsterreinen in de regio. Voor 2022/2023 staat de gronduitgifte gepland van de laatste 8 hectaren. Verder worden uitspraken van de kantonrechter verwacht inzake de laatste procedures tegen de hoogte van schadevergoedingen voor aankoop/onteigening van grond en tegen Tennet inzake een schadevergoeding aan het schap (Wet Belemmeringen Privaatrecht) in verband met de aangelegde 380 kV hoogspanningsverbinding over de grond van het schap.
De grondexploitatie heeft een looptijd tot 31-12-2023. De deelnemende gemeenten zijn voornemens het bedrijvenschap per die datum te liquideren en starten de 2e helft 2022 met de voorbereiding daarvan.Ambtelijke benoemingen:
Directeur van het bedrijvenschap was de directeur IDC tm 31 maart 2022.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
-/- € 7.490
€ 0
Vreemd vermogen
€ 47.917
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Programma:
Economie
Doel:
Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen met als doel bij te dragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het bevorderen van werkgelegenheid. Het IPP vervult een functie voor Haagse bedrijven die huisvesting zoeken. De hoofdactiviteiten bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven alsmede herstructurering en verduurzaming van bedrijfslocaties.
Betrokkenen:
Deelnemers gemeenschappelijke regeling: Gemeenten Den Haag en Rijswijk.
Openbaar belang:
Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen met als doel bij te dragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het bevorderen van werkgelegenheid. Het IPP vervult een functie voor Haagse bedrijven die huisvesting zoeken. De hoofdactiviteiten bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven alsmede herstructurering en verduurzaming van bedrijfslocaties.
Bestuurlijk belang:
De wethouders Bruines, Kapteijns en Parbhudayal hebben zitting in het Algemeen bestuur. Wethouder Bruines heeft tevens zitting in het Dagelijks bestuur.
Aandelen belang:
N.v.t. Beide gemeenten hebben ieder een zeggenschap van 50%.
Financieel belang:
Den Haag participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het Industrieschap de Plaspoelpolder.
Materiële risico's:
Het IPP heeft een eigen financiële reserve waarbinnen de risico’s worden opgevangen, waardoor Den Haag tot op heden geen voorziening heeft hoeven treffen ter afdekking van tekorten.
Ontwikkelingen:
In 2021 heeft een evaluatie van het IPP en het belang om hierin deel te nemen plaatsgevonden. De focus van het IPP is de afgelopen jaren verschoven van de aanleg van nieuwe terreinen naar herstructurering van verouderde bedrijfsterreinen. Het IPP heeft hier veel -voor de gemeente waardevolle- expertise in opgebouwd. In combinatie met de evaluatie is besloten de looptijd van de gemeenschappelijke regeling te verlengen voor een nieuwe periode van vier jaar t/m 2026.
Het IPP heeft drie projecten met een grondexploitatie in voorbereiding/uitvoering: Treubstraat e.o., Hoornwijck N-kavel en de Sylvain Poonsstraat.
Met het bereiken van overeenstemming over de verkoop van een deel van de bestaande gebouwen en levering van twee bouwrijpe kavels is de grondexploitatie Treubstraat e.o. al afgesloten en wordt dit project in 2023 voltooid.
Voor het project Hoornwijck N-kavel is een beoogd programma van 10.000 m2 bedrijfsruimte en 5.000 m2 kantoren opgesteld. In aanvulling hierop heeft de gemeente Den Haag onderzocht of een P&R functie aan dit IPP programma kan worden toegevoegd. De gemeente moet hier nog een bestuurlijk besluit over nemen, waarna tussen partijen afspraken gemaakt zullen worden over de verdere ontwikkeling van de N-kavel in de periode 2022-2026.
Het project aan de Sylvain Poonsstraat betreft een parkeerterrein dat zal worden herontwikkeld naar bedrijfsruimte voor kleinschalige bedrijvigheid met bijbehorende parkeerruimte. Hiervoor zal in 2022 een bestemmingplan procedure worden opgestart, waarna het IPP een ontwikkelaar zal selecteren voor de uitvoering van de ontwikkeling.
Om huidige bedrijfsterreinen vitaal te houden onderzoekt het IPP tevens een aantal nieuwe businesscases voor aanpak en herstructurering van bestaande, verouderde terreinen. Besluitvorming over de businesscases voor de periode 2023-2026 wordt verwacht in de tweede helft van 2022 bij beide deelnemende gemeenten, waarna de voorbereiding kan starten.Ambtelijke benoemingen:
Directeur van het bedrijvenschap was de directeur IDC tm 31 maart 2022.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
14.173
€ 14.659
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 1
€ 1
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen Omgevingsdienst Haaglanden
Omgevingsdienst Haaglanden
Programma:
Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie
Doel/Openbaar belang:
De Omgevingsdienst Haaglanden is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied en de specialistische advisering op het gebied van milieu en Ruimtelijke Ordening voor negen Haaglanden gemeenten en de provincie Zuid-Holland. Bescherming van mens en natuur tegen schade; uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
(Aandelen)belang en verhoudingen
Bestuurlijke belang
De gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. De omgevingsdienst kent een Dagelijks Bestuur van vijf leden vanuit de aangesloten gemeenten en provincie. Vanuit Den Haag is dit wethouder Kapteijns. De wethouders Kapteijns en Mulder hebben zitting in het 13-koppig algemeen bestuur.
Ambtelijke benoemingen
Geen
Aandelen belang:
Financieel belang:
Gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. Hiermee heeft de gemeente Den Haag een financieel belang van 27% in de eventuele exploitatie tekorten en overschotten.
Materiële risico's:
Het Algemeen Bestuur heeft op 24 november 2021 de Nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing, reserves en voorzieningen vastgesteld. De gewenste weerstandscapaciteit ligt tussen de 1,0 en 1,4. Daarnaast is bepaald dat de maximumomvang van de incidentele weerstandscapaciteit is gebaseerd op het risicoprofiel waarbij wordt uitgegaan van een maximum van 5% van de bij begroting geraamde structurele exploitatielasten; voor het deel dat uitgaat boven de 5% zijn de deelnemers verantwoordelijk.
Ontwikkelingen:
Naar aanleiding van het verschijnen van diverse rapporten (o.a. van Commissie van Aartsen) is er veel discussie over de rol en positie van omgevingsdiensten. Het kabinet heeft in een brief aan de Tweede Kamer aangegeven een stelselherziening te willen waarbij de omgevingsdiensten verder van het bevoegd gezag geplaatst moeten worden. Ook wordt nagedacht over normfinanciering, waarbij de financiële vergoeding voor de uitvoering van de rijksregels direct aan de omgevingsdiensten wordt uitgekeerd (en niet meer verloopt via het gemeentefonds). De decentralisatie die met de Omgevingswet wordt ingezet sluit niet aan op deze opschaling. De komende jaren moet hierover besluitvorming in de Kamer plaatsvinden.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
1.257
1.257
Vreemd vermogen
0
0
Resultaat
0
0
Dividend
0
0
Publiek Private Samenwerking (PPS)
- Publiek Private Samenwerking (PPS) WOM Den Haag Zuidwest
WOM Den Haag Zuidwest
Programma:
Stadsontwikkeling en Wonen
Doel:
Bijdragen aan de herstructurering van Den Haag Zuidwest door de afwikkeling van lopende en geplande projecten van Vestia.
Betrokkenen:
Gemeente Den Haag en Stichting Vestia.
Openbaar belang:
De bevordering van stedelijke herstructurering en de uitvoering van het herstructureringsplan van Vestia in Den Haag Zuidwest. Stedelijke herstructurering omvat onder meer het aanpassen van de binnenstedelijke woningvoorraad, realiseren van een gevarieerder woonmilieu evenals het verbeteren van de sociale en economische infrastructuur. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit het slopen van onroerende zaken en andere werken, het bouwrijp maken van grond, het bouwen en renoveren van woningen en het aanpassen van de verdere woonomgeving.
Bestuurlijk belang:
De aandeelhouders- en toezichthoudersrol namens de gemeente Den Haag is belegd bij wethouder Bruines. Beleidsinhoudelijk zijn de wethouders Balster en Kapteijns verantwoordelijk.
Aandelen belang:
Aandelenbelang 42%. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is gelijk verdeeld.
Financieel belang:
De gemeente participeert -risicodragend- door middel van financiering van de door de WOM Den Haag Zuidwest te ontwikkelen projecten. Het financieringsplafond (in de vorm van kapitaalstortingen) is gesteld op maximaal € 80 miljoen. Eind 2021 bedroeg de kapitaalstorting € 27,9 mln. In 2021 is een kapitaalstorting van € 2 mln. opgevraagd.
Bij een toekomstige liquidatie van de WOM zal het aandeel van de gemeente in het Eigen Vermogen van de WOM (gestort agiokapitaal) onder aftrek van het aandeel in het verlies weer worden uitgekeerd aan de gemeente.Materiële risico's:
Ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest is een voorziening gevormd.
Ontwikkelingen:
In het jaar 2021/2022 hebben de aandeelhouders het afsprakenkader herijkt en vastgelegd in een geactualiseerde Raamovereenkomst, die februari 2022 is ondertekend. Daarmee is ook de looptijd van de WOM verlengd met in beginsel vier jaar tot eind 2027 voor het laatste project Venen. Tevens worden de gewijzigde afspraken nader uitgewerkt in een actualisatie van het Ondernemingsplan, vast te stellen 2e helft 2022.
In 2023 zal de WOM werken aan de projecten De Venen en mogelijk nog aan de afronding van Moerwijk-Oost. In het plan Ulenpasstraat ‘noord’ in Moerwijk wordt een programma van de 172 woningen gerealiseerd in het goedkope en middeldure segment, waaronder 29 sociale huurwoningen.
Verder gaat alle aandacht uit naar de ruimtelijke, programmatische en financiële uitwerking voor de gebiedsontwikkeling De Venen, het laatste en tevens grootste nieuwbouw- en renovatieproject van de WOM. Naar verwachting zal de gemeente na het zomerreces 2022 een Planuitwerkingskader voor De Venen kunnen vaststellen. Voor de WOM is dit nodig om te kunnen starten met een gefaseerde uitvoering van de gebiedsontwikkeling. Op basis van de huidige planning zal de uitvoering van het complete plan naar verwachting doorlopen tot minimaal 2027.Ambtelijke benoemingen:
-
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 123.622
€ 133.282
Vreemd vermogen
€ 3.312
€ 828
Resultaat
€ 1.396
€ 7.660
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Publiek Private Samenwerking (PPS) Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./ C.V. (GEM Vroondaal)
Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./ C.V. (GEM Vroondaal)
Programma:
Stadsontwikkeling en Wonen
Doel:
De GrondExploitatieMaatschappij (GEM) CV heeft tot doel het uitgeven van grond t.b.v. realisatie van max. 2150 woningen in het midden van het hoge prijssegment in de nieuw te realiseren woonwijk. De GEM is ook verantwoordelijk voor de inrichting van het openbaar gebied en de (hoofd)infrastructuur binnen de grondexploitatiegebied.
Daarnaast het projectmatig ontwikkelen van woningen in een extensief, groen stedelijk woonmilieu. De realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kaders.Betrokkenen:
Gemeente Den Haag, BPD Ontwikkeling B.V. en Synchroon B.V.
Openbaar belang:
De GrondExploitatieMaatschappij (GEM) CV heeft tot doel het uitgeven van grond t.b.v. realisatie van max. 2150 woningen in het midden van het hoge prijssegment in de nieuw te realiseren woonwijk. De GEM is ook verantwoordelijk voor de inrichting van het openbaar gebied en de (hoofd)infrastructuur binnen de grondexploitatiegebied.
Daarnaast het projectmatig ontwikkelen van woningen in een extensief, groen stedelijk woonmilieu. De realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kaders.Bestuurlijk belang:
Verantwoordelijke wethouders zijn wethouder Balster (beleidsinhoudelijk) en wethouder Bruines (centrale coördinatie Verbonden Partijen en vertegenwoordigt het aandeelhoudersbelang).
Aandelen belang:
De gemeente is 50% aandeelhouder in GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal Beheer BV (de beherende vennoot, die voor 4% participeert in de CV). Ook is de gemeente 48% eigenaar van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Financieel belang:
Het aandeelhouders belang is gelijk aan het financieel belang. Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Materiële risico's:
De risico’s voor de gemeente worden voldoende afgedekt door voorzieningen en de bankgaranties van de partners van de GEM. De voorziening voor de verstrekte financiering wordt conform BASEL II minimaal jaarlijks herzien. Risico’s op de externe grondexploitatie worden jaarlijks meegenomen bij het MPG en indien noodzakelijk in het weerstandsvermogen meegenomen.
Ontwikkelingen:
De ontwikkeling van Vroondaal vordert gestaag. De marktomstandigheden blijven vooralsnog goed waardoor er een hoge afzet is van kavels en woningen. Ook in 2023 zal de ontwikkeling doorgaan, waarbij de GEM Vroondaal volop bezig is met planvoorbereiding, bouwrijp maken, verkoop en het woonrijp maken. Verder wordt het proces van de derde partiële herziening van het bestemmingsplan Madestein-Vroondaal (deel 2) afgerond. Daarmee wordt de woningbouw in Vroondaal Zuid mogelijk gemaakt op grond van de huidige planuitwerking voor de beoogde verkaveling, water en infrastructuur. In 2023 worden ook de overige nog (lopende) ruimtelijke ordeningsprocedures afgerond.
Het Landschapspark Madestein wordt door de GEM Vroondaal verbeterd. Het definitieve ontwerp voor de upgrade van het Landschapspark Madestein is in 2022 afgerond. De gemeente faciliteert de GEM Vroondaal en zorgt voor de publiekrechtelijke processen en vergunningverlening. In 2023 worden de concrete werkzaamheden voor deze kwaliteitsimpuls doorgezet. De realisatie van het voorzieningencluster wordt in 2022 afgerond.Ambtelijke benoemingen:
Directeur BS&W (DSO) is lid van de stuurgroep als vertegenwoordiger van de gemeentelijke aandeelhouder.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
CV
Eigen vermogen
€ 1
€ 1
Vreemd vermogen
€ 115.718
€ 109.347
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
BV
Eigen vermogen
€ 33
€ 33
Vreemd vermogen
€ 115.705
€ 109.333
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Publiek Private Samenwerking (PPS) Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld B.V./C.V. (OCWV)
Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld B.V./C.V. (OCWV)
Programma:
Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang
Het realiseren van stadsuitbreiding in het, in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) vastgelegde, gebied Wateringse Veld, alsmede de in 2016 toegevoegde locaties Erasmusveld Midden en Monsterseweg (de voormalige ADS-sportvelden).
(Aandelen)belang en verhoudingen
De aandeelhouders van de Wateringse Veld Beheer B.V. zijn de gemeente Den Haag en BPD Ontwikkeling B.V., beiden voor 50%. De beherende vennoot Wateringse Veld Beheer B.V. neemt voor 2% deel in de Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld C.V.. Daarnaast nemen de gemeente en de Participatiemaatschappij Wateringse Veld II B.V. (waarvan BPD 100% aandeelhouder is) beiden voor 49% deel in de C.V. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld
Bestuurlijk belang:
Verantwoordelijke wethouders zijn wethouder Balster (beleidsinhoudelijk) en wethouder Bruines (centrale coördinatie Verbonden Partijen; vertegenwoordigt het aandeelhoudersbelang).
Ambtelijke benoemingen:
De directeur Grondbedrijf is gevolmachtigd directeur van Wateringse Veld Beheer B.V.
Aandelen belang:
.
Financieel belang:
Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat.
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
De OCWV heeft nog twee actieve plannen: Erasmusveld Midden en
Monsterseweg.
Voor het plan Erasmusveld (totaal 369 woningen) is de eerste fase, project Leyhof met 108 woningen, in aanbouw en zal in 2022 worden opgeleverd. In 2021 is ook gestart met het bouwrijp maken van de tweede fase (50 woningen). Ontwikkelingen voor 2022 en 2023 zijn de verwachte start bouw en oplevering in 2023.
Monsterseweg/ ADS-velden: dit betreft de realisatie van 48 boswoningen. De bouwrijpe levering en uitgifte van de grond aan OCWV wordt verwacht voor medio 2023. Vervolgens kan de werkvoorbereiding en realisatie starten.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Concept-Jaarrekening 2021
BV
Eigen vermogen
€21
€21
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- € 1
-/- € 1
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
CV
Eigen vermogen
€ 45
€ 45
Vreemd vermogen
€ 4.405
€ 3.039
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Publiek Private Samenwerking (PPS) Starterspanden Den Haag B.V./ C.V.
Starterspanden Den Haag B.V./ C.V.
Programma:
Economie
Doel/Openbaar belang
Transformatie van het gebouw De Schilde/The New Farm tot een bedrijfsverzamelgebouw voor Stadslandbouw, Duurzaamheid en Innovatie. De verbonden partij Starterspanden C.V. is verantwoordelijk voor de transformatie van het pand. Het beheer en dagelijks bestuur ligt in handen van Starterspanden Den Haag B.V.
Aandelenbelang en verhoudingen:
De Gemeente Den Haag bezit 50% van de aandelen in de BV en 63% in de CV. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (49), FRED CV (49) en Starterspanden Den Haag BV (2)
De Gemeente Den Haag en het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (FRED) CV.
Bestuurlijk belang:
Wethouder Kapteijns vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De inhoudelijke portefeuillehouder is wethouder Bruines.
Ambtelijke benoemingen
Geen
Aandelen belang:
De Gemeente Den Haag bezit 50% van de aandelen in de BV en 63% in de CV. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (49), FRED CV (49) en Starterspanden Den Haag BV (2).
Financieel belang:
De kapitaalstorting door de gemeente bedraagt € 625.000. Daarnaast heeft de gemeente een langlopende vordering (lening) van € 829.000,- op de CV.
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
Op 10 mei 2022 is het meerjarenplan 2022-2026, met bijbehorend activiteitenplan vastgesteld voor het gebouw The New Farm. Het gebouw The New Farm heeft sinds 2021 een positieve ontwikkeling laten zien als het gaat om aantrekken van nieuwe bedrijvigheid. De huidige strategie (inzet op verbreding van het thema stadslandbouw naar voedselproductie; nadruk op duurzaamheid/circulaire economie en actieve werving van huurders) werpt zijn vruchten af en komt tegemoet aan de vraag naar kleinschalige bedrijfshuisvesting in Den Haag.
De stap naar een groei tot 100% bezetting van het gebouw (thans ca. 80%) en een positieve huurexploitatie ligt de komende periode binnen bereik, en vraagt om een slimme voortzetting van deze koers en beheerstrategie.
De belangrijkste doelstellingen en ontwikkelingen van The New Farm voor 2022-2023 zijn: Realiseren box-in-box bedrijfsruimtes op 2e en 3e verdieping; verbeteren van de energieprestaties en klimaat van het gebouw (2022-2024); het lanceren van een nieuwe website en bijbehorende sociale media kanalen; het realiseren van nieuwe en aantrekkelijke entrees voor het gebouw; planvorming t.b.v. kruisbestuiving /community building en de The New Farm als verbinder van de buurt; planvorming en uitvoering nieuwe invulling van de dak-kas (2022-2024); onderzoek naar verdere efficiency en toekomstbestendige beheersorganisatie; verdere verkenning toekomststrategie- en visie Starterspanden Den Haag C.V.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
BV
Eigen vermogen
€ 19
€ 35
Vreemd vermogen
€ 3
€ 3
Resultaat
€ 1
€ 16
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
CV
Eigen vermogen
€270
€890
Vreemd vermogen
€ 4.025
€ 5.076
Resultaat
-/- €277
€360
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
Coöperaties
- Coöperaties Wigo4it
Wigo4it
Programma:
Werk en Inkomen
Doel:
Het doel van Wigo4IT is om voor de sociale diensten van de G4-gemeenten als één partij op te treden om hergebruik, ontwikkeling en gezamenlijk beheer van ICT-systemen mogelijk te maken. Deze samenwerking moet leiden tot een verbetering van de effectiviteit en doelmatigheid op het gebied van ICT. Verder heeft Wigo4IT een belangrijke coördinerende- en faciliterende rol bij intergemeentelijke communicatie- en overlegvormen. Voor de dienst SZW is het streven datWigo4IT optreedt als een betrouwbare en kwalitatieve goede leverancier en samenwerkingspartner.
Betrokkenen:
G4 gemeenten
Openbaar belang:
Verzorgen beheer gezamenlijke IT systemen G4.
Bestuurlijk belang:
De directeur van de dienst SZW is bestuurslid, de wethouder heeft zitting in de algemene deelnemersvergadering
Aandelen belang:
Iedere gemeente heeft ¼ van het startkapitaal ingelegd. Daarmee heeft de Gemeente Den Haag 25% van de stemmen in de Algemene deelnemersvergadering.
Financieel belang:
De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 25% in de contributiebijdrage, verdeeld naar rato van het aantal bijstandsgerechtigden
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
In 2022 heeft Wigo4IT de opgave om te transformeren van een coöperatie naar een leveranciersmodel waarbij zij 1 op 1 de vier grote gemeenten softwarediensten verlenen op de inkomensvoorziening. Hierdoor kunnen zij sneller inspelen op de behoefte van de individuele gemeente. Verder gaat Wigo4IT hun datacenter naar de cloud brengen. Voorbereidingen in 2022, uitvoering in 2023.
Ambtelijke benoemingen:
De Algemeen Directeur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten heeft zitting in het bestuur van de organisatie. Het gaat om Algemeen Directeur F. Dukel.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens*
Begroting 2022
Begroting 2023
Eigen vermogen
9.521
8.358
Vreemd vermogen
10.634
13.370
Resultaat
-1.306
Dividend
0
0
* Gegevens op basis van jaarrekening 2021.
Stichtingen
- Stichtingen Stichting HEID
Stichting HEID
Programma:
Doel:
Het structureel beschikbaar stellen van kapitaal, langs de lijn van de Haagse economische visie, om gezamenlijk met private partijen een duurzame geïntegreerde stedelijke ontwikkeling te bewerkstelligen.
Stichting HEID investeert langs de lijn van de economische visie middels onderliggende fondsen in meer innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat.(Aandelen) Belang
Geen (stichting)
Openbaar belang:
Het structureel beschikbaar stellen van kapitaal, langs de lijn van de Haagse economische visie, om gezamenlijk met private partijen een duurzame geïntegreerde stedelijke ontwikkeling te bewerkstelligen.
Stichting HEID investeert langs de lijn van de economische visie middels onderliggende fondsen in meer innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat.Bestuurlijk belang:
Bestuurder - Wethouder Bruines
Ambtelijke benoemingen:
Fondsmanager - Teammanager bij DSO afdeling Wonen.
Financieel belang:
Geen. Wel hebben de gemeente en de stichting een subsidierelatie.
Materiële risico's:
Geen
Ontwikkelingen:
In 2023 zal Stichting HEID, indien de Europese subsidieprogramma’s daar de mogelijkheid toe bieden, opnieuw aanvragen voor het Energiefonds Den Haag doen. Ook een uitbreiding van het LISE fonds (Lokale Initiatievenfonds voor Schone Energie) met gemeentelijke middelen en mogelijk ook Europese subsidie staat gepland. Verder zullen in 2023 de ontvangen Europese subsidies vanuit het Kansen voor West 2 programma voor de fondsen ED en FRED, het VVE Duurzaamheidsfonds en het participatiefonds van Innovation Quarter afgerekend worden.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Jaarrekening 2020
Eigen vermogen
€ 51
€ 64
Vreemd vermogen
€ 32.700
€ 35.205
Resultaat
-/- € 10
€ 13
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
Verenigingen
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”
Programma:
Doel:
Betrokkenen:
Openbaar belang:
Bestuurlijk belang:
Aandelen belang:
Financieel belang:
Materiële risico's:
Ontwikkelingen:
Ambtelijke benoemingen: