Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2023?
Haags veiligheidsbeleid: de speerpunten
Versterken van de weerbaarheid in de stad
Bestrijding onveiligheid | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
17.482 | 5.268 | 12.214 |
Radicalisering
In onze wijken leven grote zorgen met betrekking tot radicalisering en extremisme. In 2023 ligt de focus op het aanscherpen van de persoonsgerichte aanpak bij radicalisering, extremisme en contraterrorisme. Met name het signaleren van vormen van extremisme staat hoog op de agenda. Verder ligt de focus op het verbeteren van de signaleringsstructuur op alle vormen van extremisme. Dit gebeurt door partners te betrekken in trainingen. Daarnaast wordt de inzet binnen het speerpunt weerbaarheid aangescherpt op basis van de resultaten van onderliggende factoren die bijdragen aan radicalisering in de stad en een extern uitgevoerde evaluatie van de projecten VIP (Vrijheid, Identiteit en Polarisatie) en MIJ/Mij jr.
De aandacht voor terugkeer van personen uit het voormalig IS-gebied en re-integratie van extremisten gaat in 2023 door. Dit is onderdeel van de persoonsgerichte aanpak. Permanent aandachtspunt: het vroeg signaleren van personen die kans lopen om te radicaliseren. Hiervoor krijgen professionals een specifieke training. Verder investeert de gemeente ook komende jaren in contacten met formele en informele netwerken in de stad.
Cybercriminaliteit
Voor veel bewoners en ondernemers is digitale veiligheid nog onontgonnen terrein. Het college investeert daarom tussen 2023 en 2026 € 1 mln. om de digitale veiligheid van mensen en organisaties in de stad te verhogen. We starten met de uitvoering van de agenda Digitaal Veilig Den Haag (RIS311498) met steun van Rijksmiddelen. We beginnen met de verdere uitwerking van het risicoprofiel, de samenwerking met internationale organisaties en ngo’s, verdere netwerkvorming, versterking voor de lokaal vitale processen en een grootschalige cybercrisisoefening.
Daarnaast zetten we het project Digitaal Veilig in de wijk (RIS309242) voort samen met onze partners. In dit project waarschuwen Haagse vrijwilligers, digitale ambassadeurs genoemd, inwoners en het midden- en kleinbedrijf tegen opkomende vormen van digitale criminaliteit. Deze bewoners fungeren als vraagbaak om hen te helpen en zich hiertegen te weren. Er is extra aandacht voor kwetsbare ouderen en jongeren.
Tijdelijk huisverbod
Jaarlijks worden in Den Haag tussen de 260 en 310 huisverboden opgelegd. De burgemeester kan zo’n tijdelijk huisverbod opleggen als er thuis sprake is van een acute onveilige situatie door huiselijk geweld. Bij een tijdelijk huisverbod krijgen alle betrokkenen hulp aangeboden. Daarbij is er bijzondere aandacht voor de veiligheid en het welzijn van kinderen. Ook is er extra aandacht voor de uit huis geplaatste plegers, om herhaling te voorkomen.
Aanpak van overlast personen met verward gedrag
Ook in 2023 werkt de gemeente Den Haag samen met ketenpartners aan een sluitende, integrale aanpak van en zorg voor mensen die worstelen met meerdere problemen (RIS 299305). Dat gebeurt voornamelijk vanuit de portefeuille zorg.
De burgemeester heeft de bevoegdheid om in te grijpen als verward gedrag dreigt te escaleren en als vrijwillige zorg wordt geweigerd. Dan legt de burgemeester op advies van een psychiater 3 dagen verplichte zorg op. Dat kan in de vorm van een crisismaatregel (Wet verplichte GGZ) of een inbewaringstelling (Wet Zorg en Dwang). De rechter kan dit zo nodig verlengen. Vanuit het Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden wordt hulp geboden aan mensen met verward gedrag.
Haagse veiligheidsbeleid: 3 sporen
Spoor 1: Aanpak van high impact crimes
Wat doet de gemeente in 2023 aan woninginbraak, straatroof en overvallen?
- De hotspotaanpak woninginbraak richt zich in 2023 op buurten waar relatief vaak wordt ingebroken. Hier is de gemeente extra actief om inbraken te voorkomen, bijvoorbeeld door het geven van voorlichting aan Hagenaars. Uitgangspunt is dat bewoners allereerst zelf verantwoordelijk zijn voor de bescherming van hun goederen.
- De gemeente gaat komend jaar door met de persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders van high impact crimes: woninginbraak, straatroof en overvallen.
- De gemeente maakt afspraken met woningcorporaties over het voorkomen van woninginbraak. Bijvoorbeeld de afspraak dat corporaties bij renovatieprojecten zogenoemde kerntrekbeveiliging op de cilindersloten zetten.
- De gemeente pakt de ‘afzetmarkt’ van gestolen goederen aan. Dat gebeurt door bewoners te stimuleren om hun kostbare goederen te laten registeren op de website Stop Heling. Ook het verplicht gebruiken van het Digitaal Opkopers-Register door bijvoorbeeld juweliers hoort hierbij. Via dit register kunnen handelaren en de politie zien of het gaat om gestolen spullen.
- Alle slachtoffers van een overval krijgen bezoek van de gemeente als ze dat willen. Niet alleen om hen een hart onder de riem te steken, maar ook om advies te geven om de kans op een volgende overval te verkleinen.
- De gemeente schakelt in hotspotgebieden wijkbewoners in, bijvoorbeeld om moeilijk bereikbare bewoners te bereiken. Dit gebeurt via bewonersinitiatieven en via Whatsapp-groepen.
Lokale persoonsgerichte aanpak
Den Haag werkt ook in 2023 met een lokale, persoonsgerichte aanpak per basisteam van de politie. Dit heet Persoonsgerichte Aanpak (PGA) lokaal. Deze aanpak is met name bedoeld voor jongeren die zich schuldig maken aan inbraak, straatroof, overvallen, steekwapens of drugs. Concreet: iedereen die veelvuldig in beeld komt voor verstoring van de openbare orde en het veroorzaken van maatschappelijke onrust, krijgt een plan van aanpak. De samenwerking met de ketenpartners is essentieel, omdat deze personen vaak meervoudige problemen hebben, waaronder geldproblemen, werkloosheid, psychische en/of verslavingsproblematiek. Met repressieve en preventieve interventies gericht op deze personen, wordt de overlast en criminaliteit die zij veroorzaken, teruggedrongen. Aan de uitvoering van deze integrale werkwijze ligt het ‘Privacy convenant PGA lokaal en personen met verward gedrag’ (RIS 307090) ten grondslag. We intensiveren de pilot ‘Top X-team”. Jongeren die actief zijn in de drugscriminaliteit of dit dreigen te worden krijgen zeer intensieve ondersteuning van een individuele begeleider. Samen met de jongere wordt gezocht naar een positief toekomstperspectief. Door deze middelen structureel beschikbaar te stellen, kan langdurig worden geïnvesteerd in deze groep jongeren.
Spoor 2: Gebieds- en probleemgerichte aanpak in wijken en buurten
Prioriteit
De problematiek van veiligheid en leefbaarheid verschilt per wijk. De gemeente geeft ook in 2023 hoge prioriteit aan gebieden waar de leefbaarheid en veiligheid ernstig onder druk staan. Naast criminele activiteiten gaat het in deze gebieden ook om allerlei vormen van uitbuiting en illegale activiteiten. We gaan door met de aangewezen prioritaire gebieden: de Zevensprong/Weimarstraat, de Van Baerlestraat/Jan Luykenlaan, het Kaapseplein en Duindorp (RIS 305138). Daarnaast zijn structureel middelen vrijgemaakt voor soortgelijke, tijdelijke gebiedsgerichte aanpakken waar dat op basis van data nodig is. Het gaat onder meer om Laak Centraal. De gemeente werkt aan een gerichte, robuuste, meerjarige, integrale aanpak van deze problemen en hun oorzaken (RIS 307114). Er worden extra flexibele middelen ingezet voor de aanpak van problemen met afval, handhaving, openbare orde, ondermijning, welzijn en achterstallig onderhoud en de inrichting van de buitenruimte. Deze inzet komt bovenop de reguliere inzet op genoemde terreinen.
Accounthouders veiligheid
De aanpak door de zogenoemde accounthouders veiligheid van hardnekkige problemen met overlast en criminaliteit is succesvol. Daarom komt er structureel voor ieder stadsdeel zo’n Veiligheidsregisseur. Zij zijn een belangrijke schakel tussen het beleid en de uitvoering en staan dagelijks in verbinding met zowel de lokale uitvoerders als de beleidsmakers. Ze staan ook in direct contact met de burgemeester en de Haagse driehoek: burgemeester, politie en justitie (RIS 305054).
Dreigt er een onveilige situatie? Dan brengen de veiligheidsregisseurs alle partijen samen. De veiligheidsregisseurs hebben een coördinerende rol. Ze zorgen dat de situatie in kaart wordt gebracht en dat er samen met alle veiligheidspartners een plan van aanpak komt. Ook werken ze aan meerjarige gebiedsaanpakken en voeren ze de regie op de integrale handhavingsacties.
Haagse aanpak van problematische jeugdgroepen
De gemeente intensiveert de aanpak van criminaliteit en overlast door groepen criminele jongeren tussen de 12 en 24 jaar met incidenteel 2 miljoen over de periode 2023-2026. Bij deze criminele jeugdgroepen voert geweld dat te maken heeft met drugs en steekwapens de boventoon. Elk jaar inventariseren politie, Openbaar Ministerie en gemeente de problematische jeugdgroepen: welke groepen hebben een hoog-, midden- en laag risico? De Haagse driehoek beslist over de aanpak van de hoog risicogroepen. De gemeente regisseert de aanpak van de andere risicogroepen. De persoonsgerichte aanpak van midden risicogroepen vindt plaats in PGA lokaal. De PGA lokaal heeft goede resultaten. Dat komt omdat wordt ingezet op individuele jongeren, op de hele groep en op de omgeving. Als dat nodig is wordt het Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden ingeschakeld.
Deze jeugdgroepen houden zich niet aan de stadsgrenzen. Dat is de reden dat de gemeente samen met de gemeenten Delft en Zoetermeer versterkt inzet op een regionale aanpak van rivaliserende groepen. Dit doen we in samenwerking met het Openbaar Ministerie, de politie en het Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden.
Daarnaast zetten we in op preventie. We maken, in samenwerking met onderwijs, sport en jeugdwerk, kinderen en jongeren weerbaar tegen de aantrekkingskracht van criminele netwerken en de verleiding van het snelle geld. We zetten rolmodellen in om kinderen en jongeren bewust te maken en te ondersteunen bij het maken van de juiste keuzes.
Gebiedsgerichte acties
In 2023 zetten we met structureel extra capaciteit de zogenoemde integrale handhavingsacties voort en breiden die verder uit. Dit doen we door extra acties te organiseren gericht op specifieke problematiek in wijken en buurten. De gemeente wil minstens 15 gebiedsgerichte, integrale handhavingsacties uitvoeren. De gemeente controleert dan samen met haar partners in gebieden waar de leefbaarheid en veiligheid onder druk staan. Dit gebeurt zichtbaar én onzichtbaar. Uiteraard nemen we signalen en meldingen over deze gebieden mee. De controles richten zich onder meer op onrechtmatig gebruik van woningen en sociale voorzieningen. Diensten treden samen op tegen overtredingen en openstaande belastingen. Er is bijzondere aandacht voor overlast van alcohol, drugs en lachgas.
Met deze acties geeft de gemeente een duidelijk signaal af dat criminaliteit en overlast niet worden getolereerd in Den Haag. Tijdens de acties geven medewerkers voorlichting aan omwonenden en ondernemers. Na afloop van iedere actie informeert de gemeente de bewoners via www.denhaag.nl/veilig en via sociale media. Dit wordt als positief ervaren en draagt bij aan de meldingsbereidheid.
Cameratoezicht
In Den Haag is cameratoezicht één van de maatregelen om overlast en criminaliteit op specifieke plekken te bestrijden. Cameratoezicht is altijd een aanvulling op andere maatregelen. De inzet van camera’s gebeurt zorgvuldig en weloverwogen vanwege de privacy en het effect op de veiligheidsbeleving. Er staan 108 camera’s op vaste locaties in de stad, de 31 camera’s rond het stadion van ADO Den Haag niet meegeteld. Daarnaast zijn 22 tijdelijke camera’s beschikbaar. De burgemeester kan een gebied aanwijzen om deze camera’s tijdelijk in te zetten.
Overlast alcohol, bedelen en softdrugs
De gemeente wil zo min mogelijk gebieden met een alcohol-, bedel- en/of softdrugsverbod. Zo’n verbod is een uiterste middel dat tijdelijk wordt ingezet bij langdurige overlast. In oktober 2021 zijn specifieke gebieden waar het verboden is alcohol (RIS310198) of softdrugs (RIS310205) te gebruiken aangewezen. Ook de gebieden waar het verboden is om te bedelen zijn toen aangewezen (RIS310202).
Hoe komt zo’n verbod tot stand? Een verbodsgebied wordt aangewezen op basis van signalen van bewoners, lokale professionals en cijfers en ervaringen van politie en de handhavingsorganisatie. Ieder jaar evalueren we de verbodsgebieden: is verlenging nodig? Soms wijst de burgemeester of het college tussentijds een nieuw gebied aan. Dat gebeurt als de overlast toeneemt en structureel lijkt, ondanks alle acties van de gemeente en de politie.
Alcoholwet
De Alcoholwet verbiedt dat jongeren onder de 18 jaar in publieke ruimten alcohol bezitten. De politie en de gemeente delen boetes uit als ze dit constateren. De gemeente zet toezichthouders in om de verkoop van alcohol aan minderjarigen tegen te gaan in de horeca, supermarkten, slijterijen en tijdens evenementen. De gemeente pakt supermarkten, slijterijen en horeca stevig aan als ze alcohol verkopen aan minderjarigen.
Alcoholoverlast-gebied
De Alcoholwet biedt de gemeente de mogelijkheid om een gebied aan te wijzen als alcoholoverlast-gebied. Het gaat dan om een gebied met veel alcoholverkooppunten en veel overlast. De gemeente kan in zo’n geval bijvoorbeeld het aantal verkooppunten beperken of happy hours verbieden. Vooralsnog lijkt het in Den Haag niet nodig om zo’n gebied aan te wijzen. De gemeente houdt dit goed in de gaten.
Drugspanden
In 2023 blijft de gemeente woningen en bedrijfspanden sluiten op grond van de Opiumwet als er sprake is van drugshandel en drugscriminaliteit. Er is extra aandacht voor growshops en andere detailhandel waar stelselmatig goederen en chemicaliën worden aangetroffen voor de productie van drugs. Ook de drugslabs en hennepkwekerijen waar nog geen drugs te vinden is, vallen hieronder. We hebben extra aandacht voor drugshandel in woningen.
Overlastwet
Mensen die herhaaldelijk de openbare orde verstoren, worden aangepakt op basis van de
Overlastwet. De gemeente richt zich op overlast in de wijk, voetbalgerelateerde overlast en overlast tijdens grote evenementen, zoals festivals en de jaarwisseling. Een nieuw aandachtsgebied voor de gemeente is de overlast door mensen die hun maatschappelijk ongenoegen uiten.
Spoor 3: Bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit
De gemeente intensiveert de aanpak van ondermijning met € 4,25 miljoen over de periode 2023-2026. Dit moet zorgen voor verstoring van criminele activiteiten, onder andere door bestuurlijke interventies en het opwerpen van barrières tegen criminele verdienmodellen in bijvoorbeeld vastgoed en bepaalde bedrijfsbranches.
Aanpak
Den Haag kent tientallen criminele netwerken in de stad die veel geld verdienen met drugshandel, mensenhandel en vastgoedfraude (RIS 304166). Dit geld wordt vervolgens geïnvesteerd in Haagse horeca, vastgoed en andere vormen van bedrijvigheid. Dit spoor gaat over het dwarsbomen van het criminele verdienmodel en het weerbaar maken van bewoners en bedrijven tegen criminele organisaties. De gemeente blijft dit in 2023 gebiedsgericht aanpakken, samen met de veiligheidspartners. Op deze manier voorkomt de gemeente dat criminele organisaties voet aan de grond krijgen in Den Haag.
Voorbeelden van de gebiedsgerichte aanpak:
- Handhaven vergunningplicht voor bedrijfsactiviteiten in Weimarstraat/Beeklaan
- Invoeren vergunningplicht in Van Baerlestraat/Jan Luykenlaan (RIS 310942 )
- Aanpak Scheveningen-Haven
- Aanpak Den Haag Zuidwest
Haags Economisch Interventie Team
Het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) richt zich op het voorkomen en terugdringen van malafide bedrijvigheid en het aanpakken van misstanden in de sekswerkersbranche. Het HEIT is daarmee een belangrijke partner in de aanpak van ondermijnende criminaliteit en het tegengaan van oneerlijke concurrentie. In Den Haag en de regio worden jaarlijks honderden ondernemingen gecontroleerd bij signalen van malversaties.
Signalen kunnen via meldingen van bewoners binnenkomen, maar ook vanuit de politie, gemeenten of partners. Op basis van die signalen doet de gemeente integrale controles. Hierbij werken verschillende partners samen, zoals de gemeente, de politie, de Belastingdienst, de douane, de Inspectie SZW, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de Omgevingsdienst Haaglanden en het UWV.
Bibob
De Wet Bibob is voor de gemeente een belangrijk instrument bij het bestrijden van ondermijning. De gemeente Den Haag past deze wet breed toe: vergunningen, subsidies, vastgoedtransacties (waarbij de gemeente partij is) en overheidsopdrachten. De gemeente verwacht in 2023 zo’n 1.000 Bibob-toetsen uit te voeren. In een kwart van de gevallen leidt dit tot nader onderzoek, eventueel gevolgd door een adviesaanvraag bij het landelijk bureau Bibob.
Als een onderneming niet door de Bibob-toets komt, wordt de vergunning of subsidie niet verleend of gaat de transactie of opdracht niet door. Met toepassing van deze wet gaat de gemeente ondermijning, oneerlijke concurrentie en vermenging van de onder- en bovenwereld tegen.
Mensenhandel
Mensenhandel is gericht op uitbuiting. Uitbuiting komt niet alleen voor in het sekswerk. Het gaat bijvoorbeeld ook om arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting. Ook minderjarigen kunnen slachtoffer worden van mensenhandel.
In 2023 pakt de gemeente mensenhandel integraal aan: van preventie tot bestrijding en bescherming van slachtoffers. Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidsketens is hierbij essentieel. Het integraal actieprogramma Mensenhandel Den Haag 2020-2023 is het uitgangspunt (RIS 305595). De gemeentelijke aanpak heeft 3 pijlers: mensenhandel voorkomen, mensenhandel bestrijden en slachtoffers van mensenhandel beschermen. Daarbij zorgt de gemeente voor een goede samenwerking, onder meer tussen zorg- en veiligheidspartners.
Overige kerntaken openbare orde en veiligheid
Sekswerk
Het Haagse sekswerkersbeleid (RIS 304625) is er ook in 2023 op gericht dat sekswerkers veilig en gezond kunnen werken, dat uitbuiting wordt aangepakt en bij onvrijwilligheid hulp wordt geboden. Prioriteiten: de zorg en dienstverlening van sekswerkers, een betere positie van sekswerkers en regulering, handhaving en het toezicht binnen de seksbranche. In 2023 vindt de evaluatie plaats van het sekswerkbeleid met partners en partijen uit het veld.
Vergunde branche
De gemeente houdt toezicht op de seksbranche met een vergunning. Alle seksinrichtingen worden minimaal 6 keer per jaar gecontroleerd. Tijdens deze controles checken we of de exploitant het bedrijfsplan naleeft. Elke 4 jaar vindt een Bibob-toets plaats op alle vergunningen. Verder organiseert de gemeente elk jaar een exploitantenbijeenkomst, zodat exploitanten zich verantwoordelijk voelen voor een veilige werkomgeving.
Niet-vergunde branche
Sinds de coronalockdowns wordt meer online en in privéclubs gewerkt. De gemeente geeft daarom ook prioriteit aan toezicht op en handhaving van de seksbranche zonder vergunning. Denk aan erotische massagesalons en sekswerk vanuit woningen en hotels.
Landelijke wetgeving
De Wet regulering sekswerk is in de maak. Daarnaast werkt het ministerie van Justitie en Veiligheid aan een wetsvoorstel om bijzondere persoonsgegevens van sekswerkers te kunnen verwerken. Deze grondslag ontbreekt in de huidige wet en is belangrijk voor het toezicht op en de handhaving van de hele seksbranche.
Veilig uitgaan
De gemeente wil een veilig uitgaansklimaat zonder agressie en geweld. Wat betekent dit voor de komende jaren? Ondernemers krijgen het vertrouwen en de gemeente confronteert hen zo min mogelijk met controles en toezicht. Dit vertrouwen gaat gepaard met verantwoordelijkheid. De gemeente verwacht van horecaondernemers dat zij rekening houden met omwonenden. We verwachten ook dat zij samen met toezichthouders werken aan een veilig uitgaansklimaat en een schone, verzorgde buitenruimte.
Informatiegestuurd toezicht
In gebieden waar de leefbaarheid niet op het gewenste niveau is, wordt toezicht gerichter ingezet. Daarbij kiest de gemeente voor informatiegestuurd toezicht. Dat wil zeggen dat de gemeente kijkt naar de informatie uit de stadsdelen, van de politie en overige signalen uit het veld. Bij incidenten en overlast neemt de gemeente passende bestuurlijke maatregelen, zoals vastgelegd in het handhavingsbeleid. De gemeente beoordeelt iedere casus op zijn eigen merites. Dit versterkt de balans tussen enerzijds een prettig woon- en leefklimaat van de buurt en anderzijds optimale ruimte voor ondernemers.
Iedereen is welkom
Ondernemers, bewoners en partners, zoals de Koninklijke Horeca Nederland en de politie, denken voortdurend mee met de gemeente over de stedelijke kaders. Bij dat samenspel horen gedeelde verantwoordelijkheden. Ondernemers en bezoekers hebben respect voor toezichthouders. De gemeente geeft ruimte aan ondernemers die op een vernieuwende manier om willen gaan met de veiligheid in en om hun zaak. Bij problemen of klachten werken ondernemers en bewoners gezamenlijk aan oplossingen. Daarnaast verwacht de gemeente dat niemand mensen uitsluit: iedereen is welkom in Den Haag.
Coffeeshops
In Den Haag zijn 36 coffeeshops. Het beleid (RIS 302478) is gericht op het behouden van een kleine beheersbare branche. Aandachtspunt voor de komende jaren blijft de aanpak van de overconcentratie van coffeeshops in de Weimarstraat en het Zeeheldenkwartier door strakke handhaving en verplaatsing. Bij verplaatsing stellen we duidelijke randvoorwaarden.
Ook in 2023 overlegt de gemeente periodiek met de branche via de Haagse Coffeeshops Vereniging.
Heling
De gemeente is alert op het tegengaan van heling: handel in gestolen goederen. Handelaren in helinggevoelige goederen in Den Haag moeten zich melden bij het gemeentelijke meldpunt en gebruikmaken van het Digitaal Opkopers Register. Dit register zorgt ervoor dat de in- en verkoop van gestolen goederen snel wordt gesignaleerd door de politie en handhavingsteams. Zo wordt de afzetmarkt voor overvallers, inbrekers en straatrovers kleiner. De registercontroles vinden branchegericht plaats.
Focus in 2023: elektronica, fietsen, juweliersproducten en autobedrijven. Bedrijven waar eerder misstanden waren, krijgen opnieuw een controle. Uiteraard blijft het mogelijk om bij opkopers uit andere branches een controle in te stellen als er signalen zijn van heling.
Evenementen
In 2023 gaat de gemeente de vergunningverstrekking voor evenementen anders organiseren. Kern is dat de regionale evenementen vroegtijdig bekend zijn. Door de coronacrisis worstelen organisatoren met een tekort aan personeel en materialen. Ook bij de politie is de capaciteit voor evenementen schaars. Om de schaarste beter te kunnen verdelen, moeten evenementen ruim van tevoren worden ingepland. Zo zoekt Den Haag de balans tussen de rode loper voor aansprekende evenementen, veiligheid voor de bezoekers en beheersbare druk op de capaciteit van hulpdiensten en evenementenlocaties.
In 2023 investeert de gemeente opnieuw in de communicatie met organisatoren. Het gemeentelijke centrale evenementenbureau speelt hierin een belangrijke rol. In een vroeg stadium checkt de gemeente via dit bureau de geschiktheid van locaties, inclusief knelpunten en de mogelijkheid voor subsidiëring. Hierdoor wordt het voor organisatoren makkelijker om een succesvol evenement te organiseren.
Tot 2023 wordt een pilot gedraaid met het door het college vastgestelde locatiebeleid voor evenementen. Dit beleid maakt voor bewoners en organisatoren duidelijk wat wel en wat niet kan op de zeven meest gebruikte Haagse evenementenlocaties. Zo wordt gezorgd voor een betere spreiding van het aanbod over de stad en voor minder klachten. Na de pilot wordt de toepassing van het beleid in 2023 geëvalueerd en opnieuw vastgesteld.
Jaarwisseling
Den Haag spant zich elk jaar in om de jaarwisseling feestelijk en veilig te laten verlopen. De gemeente bereidt de jaarwisseling voor met de hulpdiensten en jeugdwerkers. In het beleidskader jaarwisseling zijn de randvoorwaarden voor een feestelijke en veilige jaarwisseling neergelegd. De gemeente ondersteunt wijkgerichte activiteiten van Haagse bewoners, waaronder de vreugdevuren. In 2023 gaat het om 4 vergunde vreugdevuren: Scheveningen, Duindorp, Laak en Escamp. Ook ondersteunen de stadsdelen diverse activiteiten. De gemeente voorkomt overlast met een mix van preventiemaatregelen, voorlichting en lik-op-stukbeleid.
Voetbal
In 2023 gaat Den Haag de veiligheid rondom voetbalwedstrijden anders aanpakken. Dit is een gevolg van ongeregeldheden tijdens de wedstrijd ADO Den Haag tegen Excelsior op 29 mei 2022. Een externe partij heeft de veiligheidsorganisatie en het stadion tegen het licht gehouden. De voorgestelde aanpassingen worden in 2023 uitgevoerd (RIS312870).
Brandweer en rampenbestrijding | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
52.854 | 3.252 | 49.602 |
Brandweer en rampenbestrijding
Brandweerzaken
Brandweer Haaglanden richt zich komende jaren op 3 thema’s: verdichting, energietransitie en duurzame inzetbaarheid (RIS 312160). Daarmee zorgt de brandweer niet alleen voor incidentbestrijding, de brandweer geeft ook adviezen over risico’s.
Gebouwen die dicht op elkaar staan en een snel groeiende energietransitie maken het werk van de brandweer lastig. Deze energietransitie en verdichting zijn topprioriteit voor de brandweer. De brandweer geeft advies over risico's om bij een incident niet voor een onmogelijke taak te staan.
De Brandweer Haaglanden zal in de komende beleidsperiode investeren om in het kader van risicobeheersing een waardevolle gesprekspartner en adviseur van de gemeenten te blijven. Het Regionaal Uitvoeringsprogramma Risicobeheersing blijft het handvat voor de gemeenten voor de activiteiten op dit vakgebied. Aankomende wet- en regelgeving beïnvloedt de uitvoeringspraktijk. Met name de op komst zijnde Omgevingswet is van invloed op het proces, de instrumenten en tot op zekere hoogte ook op de risicobeheersingstaken. Het programma Omgevingsrechtproof Risicobeheersing geeft verdere invulling aan alle randvoorwaarden die voor de afdeling Risicobeheersing noodzakelijk zijn om te werken met de nieuwe wetgeving. De speerpunten: de adviesrol nieuwe stijl, informatievoorziening en de borging in beleid, geven richting aan de opgave.
Loopbaan
De brandweer heeft in 2023 extra aandacht voor de loopbaanontwikkeling van medewerkers. Hoe zorg je dat mensen gezond de eindstreep halen? Dit geldt met name voor de medewerkers in de operationele dienst, die zwaar werk uitvoeren, maar waarvoor het vroegpensioen is afgeschaft.
Groot aandachtspunt voor de brandweer is het blijvend kunnen garanderen van een piketorganisatie. In een veranderende maatschappij, rekening houdend met de complexiteit van het verzorgingsgebied en de belasting van een dergelijke functie, is het noodzaak om instroom, doorstroom en uitstroom goed in balans te hebben en te houden. Parallel aan deze processen wordt verder gewerkt aan een flexibele inrichting van de organisatie om de uitvoering van loopbaanontwikkeling mogelijk te maken.
Strandveiligheid
De gemeente zorgt ook in 2023 voor de strand- en zwemveiligheid. Elk voorjaar krijgt de gemeenteraad hier informatie over (RIS 312067). De Veiligheidsregio Haaglanden is jaarrond verantwoordelijk voor het redden van mens en dier uit het water, uiteraard in samenwerking met andere hulpdiensten zoals de KNRM. Het gebruik van het strand gedurende het jaar neemt steeds verder toe met uiteenlopende sporten en activiteiten. Twee vaste, multidisciplinaire posten op de stranden van Kijkduin en Scheveningen stellen de hulpdiensten in staat om hun taken goed uit te voeren. Deze twee nieuwe hulpposten zijn naar verwachting voorjaar 2024 klaar.
Crisisbeheersing in de regio
Binnen de regio Haaglanden hebben 9 gemeenten een gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden. Deze regeling gaat over de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en multidisciplinaire rampenbestrijding en crisisbeheersing. Deze structuur zorgt ervoor dat in iedere gemeente het bestuur bij een incident, crisis of ramp 24 uur per dag adviezen en ondersteuning krijgt van de samenwerkende hulpdiensten. Voor de samenwerkende gemeenten levert Den Haag de coördinerende functionaris. Deze functionaris coördineert de maatregelen van de regiogemeenten bij de rampenbestrijding. Het regionaal bureau Gemeentelijke crisisbeheersing ondersteunt de coördinator hierbij.
Samenwerking in de regio
Goede samenwerking kan het effect van een ramp of crisis beperken. Daarom heeft de veiligheidsregio samenwerking hoog in het vaandel staan, vanuit ieders verantwoordelijkheid. De regionale samenwerking zorgt er daarnaast voor dat de voorbereiding blijft aansluiten op het reguliere werk van de hulpdiensten. Wanneer de situatie daarom vraagt, wordt de samenwerking uitgebreid naar andere crisispartners. In navolging van de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s maakt het kabinet een toekomstbestendig, samenhangend stelsel voor de crisisbeheersing en brandweerzorg. De gemeente volgt deze ontwikkelingen op de voet.
Crisisorganisatie gemeente Den Haag
De gemeentelijke crisisorganisatie staat 24 uur per dag klaar voor incidenten, rampen en crises. De gemeente vangt getroffenen op en beoordeelt of getroffenen na een incident kunnen terugkeren naar hun woning. Den Haag werkt hiervoor samen met externe partners. Functionarissen binnen de crisisorganisatie blijven vakbekwaam met opleidingen, trainingen en oefeningen. Daarnaast leren de functionarissen van de evaluatie van iedere inzet.
Cybercrisis
De gemeente wordt steeds meer afhankelijk van een goed functioneerde ICT-infrastructuur en ICT-dienstverlening. Uitval van ICT heeft meteen gevolgen voor de veiligheid, openbare orde en maatschappelijke - en bedrijfscontinuïteit. Het is daarom van groot belang snel en effectief te kunnen reageren op een cybercrisis. Wat gaat de gemeente daarvoor doen in 2023? De basis is het optimaliseren van de samenwerken binnen de gemeente en met vitale partners. Hiervoor organiseren we trainingen en oefeningen.
Daarnaast zet de gemeente in op vergroting van de weerbaarheid van bewoners en ondernemers, bijvoorbeeld door de inzet van digitale ambassadeurs vanuit het project Digitale Veiligheid in de Wijk (RIS309242). In dit project waarschuwen Haagse vrijwilligers, digitale ambassadeurs genoemd, inwoners en het midden- en kleinbedrijf tegen opkomende vormen van digitale criminaliteit. Deze bewoners fungeren als vraagbaak om hen te helpen en zich hiertegen te weren. In de Agenda Digitaal Veilig Den Haag (RIS311498) heeft het college een aanzet gegeven voor de verbetering van de digitale veiligheid in Den Haag. Deze agenda omvat een schets van de uitdagingen, waaronder cybercriminaliteit en -risico’s voor vitale processen.