Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2023?
| Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Centrale Bedrijfsvoering | 185.251 | 1.643 | 183.608 |
Overhead Primair Proces | 124.743 | 334 | 124.408 |
Ondersteuning bestuur | 14.420 | 0 | 14.420 |
Totaal | 324.414 | 1.977 | 322.436 |
Overhead primair proces
De aansturing van de primaire processen gebeurt door de diensten. Alle leidinggevenden en de
managementondersteuning binnen de gemeentelijke organisatie maken onderdeel uit van de overhead.
Centrale bedrijfsvoering
Een professionele bedrijfsvoering is nodig om de gemeentelijke primaire processen goed te laten verlopen. Via centraal georganiseerde bedrijfsvoeringsonderdelen organiseert Den Haag strategische kaderstelling en toetsing, advies en expertise en administratie en beheer. In de paragraaf bedrijfsvoering staan de ambities voor deze onderdelen.
Ondersteuning bestuur
De ondersteuning van het bestuur wordt verzorgd door de bestuursdienst.
Het structureel begrotingssaldo 2023 kan als volgt worden gespecificeerd:
bedragen x € 1.000 | ||
Economische hoofdcategorie | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
---|---|---|
Salarissen en sociale lasten | 234.916 | 240.660 |
Inhuur externen | 8.165 | 8.446 |
Kapitaallasten | 15.726 | 13.953 |
Overige lasten | 68.642 | 71.555 |
Baten (inclusief onttrekkingen) | -2.380 | -1.977 |
Doorbelasting naar beleidsprogramma's | -10.341 | -10.200 |
Totaal | 314.728 | 322.436 |
De salarislasten zijn de grootste post. De daling ten opzichte van de begroting 2021 wordt veroorzaakt door lagere salaris- en kapitaallasten. Voornamelijk als gevolg van eerder afgesproken efficiency bezuinigingen.
In het Besluit begroting en verantwoording staat uit welke componenten de overhead bestaat. In onderstaande tabel is het begrotingssaldo naar deze componenten uitgesplitst:
bedragen x € 1.000 | ||
Verdeling over | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
---|---|---|
Leiding en ondersteuning primair proces | 121.207 | 124.512 |
Bestuursadvisering en ondersteuning | 7.011 | 7.106 |
Communicatie | 7.830 | 7.836 |
Facilitaire zaken & Huisvesting | 34.650 | 34.111 |
Financiën en control | 33.835 | 33.928 |
ICT | 73.130 | 74.344 |
Inkoop | 1.880 | 1.880 |
Juridische zaken | 5.419 | 5.176 |
Personeel en organisatie | 23.336 | 23.790 |
Directie Centrale Bedrijfsvoering | 6.430 | 9.753 |
Totaal | 314.728 | 322.436 |
Toerekening overhead aan heffingen en tarieven
De overheadkosten worden doorberekend aan heffingen en tarieven via een opslagpercentage. Dat staat in de verordening Financieel beheer en beleid 2019. De centraal georganiseerde taken binnen het overzicht overhead vormen een goede basis voor een algemeen geldend opslagpercentage voor de centrale overhead. Dit percentage wordt berekend door deze centrale overhead te delen op de geraamde directe kosten binnen het primair proces, inclusief het management en de ondersteuning daarvan.
In 2022 is de maximale opslag van de gemeentebrede overhead op de toerekening van personeelslasten aan prijzen en tarieven 34% voor binnendienstmedewerkers en 26% en voor buitendienstmedewerkers. Voor buitendienstmedewerkers geldt een andere opslag omdat zij veel minder gebruik maken van huisvesting en werkplekken.
Verbonden partijen
De gemeente neemt binnen de strategische kernvoorraad deel aan 7 Verenigingen van Eigenaren die als verbonden partij worden aangemerkt. Deze verenigingen maken jaarlijks afspraken over het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan panden.