Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?
De gemeente wil de stad bereikbaar houden. Daarom zoeken we naar een optimale balans tussen de verschillende manieren van vervoer. Het aantal gebruikers van het openbaar vervoer en de fiets moet sneller groeien dan het autogebruik. Met dit programma willen we ervoor zorgen dat de stad bereikbaar is voor alle verkeersdeelnemers.
Wat doet de gemeente in 2023?
- We passen de infrastructuur van de lijnen 6, 12 en 16 aan voor de nieuwe Haagse trams.
- We vervangen de laatste 1,5 kilometer tegelfietspaden in comfortabel rood asfalt.
- We blijven nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit volgen en waar mogelijk benutten: het verder ontwikkelen van mobiliteitshubs, mogelijkheden voor SMART-parking, Smart Mobility en nieuwe technologieën.
- We werken aan de uitwerking van de hoogwaardig openbaar vervoerverbinding (HOV) CID-Binckhorst, inclusief het trajectdeel bij de drie spoorviaducten aan de kop van de Binckhorstlaan. Hierop vooruitlopend werken we aan een tijdelijke vrijliggende busbaan langs de Binckhorstlaan tussen de Mercuriusweg en de Zonweg. Eveneens aan het realiseren van nieuwe fietsroutes in CID-Binckhorst (zoals de Verlengde Velostrada en het Trekfietstracé).
- We gaan verder met het uitvoeringsprogramma Straten, wegen en lanen 2020-2024.
De laatste doorgeschoven werkzaamheden van het UVP Verkeersveiligheid 2020-2022 worden uitgevoerd. In 2023 is het nieuwe UVP verkeersveiligheid gereed.
- We nemen de nieuwe bediencentrale op het Noordelijke Havenhoofd in gebruik.
- Met de Tweede Watertoevoer realiseren we een extra waterverbinding tussen de Schie en de waterberging Molenvlietpark.
- We bouwen 30 à 40 verkeersinstallaties om naar een intelligent systeem (I-VRI).
- We voeren de eerste fase van parkeerregulering in de Binckhorst in.
Programma op hoofdlijnen
bedragen x € 1.000 | |||||
Begroting | |||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 92.371 | 103.695 | 88.487 | 91.091 | 87.367 |
Baten | 107.340 | 89.935 | 89.935 | 97.185 | 100.335 |
Saldo exclusief reserves | -14.969 | 13.760 | -1.448 | -6.094 | -12.968 |
Toevoegingen | 3.800 | 4.800 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 620 | 1.900 | 2.100 | 4.609 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -11.789 | 16.660 | -3.548 | -10.703 | -12.968 |