Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2023?
Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2022?
Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer) | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Het openbaar vervoer aantrekkelijker maken zodat zoveel mogelijk mensen de auto laten staan en voor het openbaar vervoer kiezen. | 5.964 | 0 | 5.964 |
De ontwikkeling van het mobiliteitsbeleid willen we in 2023 nog sterker in regionale samenwerkingsverbanden organiseren (MRDH, MoVe/Mobiliteit en Verstedelijking, MtZR/Mobiliteitstafel Zuidelijke Randstad, Bereikbaar Zuid-Holland, G4/5). Met dagelijks vele forensen de stad in en uit via alle mogelijke modaliteiten (auto, trein, tram, fiets etc) is het van groot belang de Haagse bereikbaarheid in een regionaal verband te bekijken en daar naar te handelen. We willen gebieden en maatschappelijke opgaven op het gebied van wonen, werken, studeren, bezoeken en recreëren met elkaar verbinden.
In lijn met het besluit “Inzet reservering Eneco-middelen voor duurzame mobiliteit” (RIS 307106) wordt in het jaar 2023 €10,4 mln. vanuit de reserve gebruikt, € 4,6 mln. van dit bedrag wordt ingezet voor projecten m.b.t. “Groei OV” aansluitend op de in de “Hoofdlijnenbrief mobiliteitstransitie” (RIS 302361) benoemde aanpak.
Schaalsprong OV / OV-next
Een van de belangrijkste regionale mobiliteitsopgaven, ook in 2023, is de verdere uitwerking van het programma OV-next. Belangrijke elementen:
- De Koningscorridor: i) de HOV-verbinding CID-Binckhorst, ii) de passage bij Den Haag centraal station en iii) de aansluiting via het Telderstracé naar de Internationale Zone.
- De Zuidwestlandcorridor: i) het oplossen van het knelpunt op het samenloopbaanvak van de Randstadrail (3&4 en E-lijn) tussen station Leidschenveen en station Laan van NOI, ii) de doorontwikkeling van de Zuidwestlandcorridor middendeel (tussen Tramtunnel Grote Markt en Den Haagzuidwest), iii) de mogelijkheden voor te ontwikkelen mobiliteitshubs onder ander bij Leyenburg ziekenhuis (HagaHub) als station Moerwijk en iv) de HOV-verbinding naar Westland.
- De Oude Lijn: i) aanpassen van de infrastructuur, waaronder aanbrengen van derde spoorboog van Den Haag CS naar Den Haag HS en een extra perron bij Den Haag HS, alsmede ii) het opwaarderen van diverse knooppunten waaronder de doorontwikkeling van station Laan van NOI. Daardoor ontstaat een meer robuuste (intercity) treinbediening ook richting Leiden, waarbij eventueel een koppeling gemaakt kan worden met de gebiedsontwikkeling aan de Laakhaven zijde van het station.
Al deze drie dragende corridors binnen programma Schaalsprong-OV kennen hun uitdagingen en de deel0projecten bevinden zich allen in andere stadia met andere status. De gemeente streeft ten aanzien van de Koningscorridor naar, samen met haar partners, om eind 2022 een [principe] besluit te nemen over het VoorKeursAlternatief voor de HOV verbinding in CID/Binckhorst in het kader van de lopende MIRT verkenning HOV CID/B. In 2023 nemen de gemeenteraden van de drie opdracht gevende gemeenten een besluit over de definitieve voorkeursvariant.
In 2023 wordt gestart met de eerste studies naar de passage van Den Haag centraal station en de aansluiting van het Telderstracé.
In 2023 wordt verder gewerkt aan de Zuidwestlandcorridor namelijk het uitwerken van oplossingen voor het Samenloopbaanvak inclusief gekoppeld rijden. Tevens zal er een nadere uitwerking plaatsvinden van de Zuidwestlandcorridor middendeel. Gestart wordt met een pre-verkenning naar diverse oplossingsmogelijkheden en varianten. Ook is de gemeente mede-opdrachtgever aan de pre verkenning voor de HOV verbinding met het Westland als onderdeel van de Zuidwestlandcorridor.
In november 2022 wordt een besluit op het Bo MIRT verwacht om te kunnen starten met een officiële MIRT verkenning ‘Infrastructuur & Knooppunten Oude Lijn (I&KOL)’. Die brede verkenning vindt plaats onder regie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) samen met regionale partners. Voor het onderdeel ‘Infrastructuur’ vindt een primaire uitwerking plaats door ProRail en NS in samenwerking met de relevante gemeenten, waaronder Den Haag (relevant de 3de spoorboog en perron HS). De uitwerking van het knooppunt Laan van NOI zal worden getrokken door gemeente Den Haag & Prorail tezamen. De uitwerking vindt plaats in samenwerking met diverse partners waaronder gemeente Leidschendam-Voorburg en NS.
Naast de (deel)projecten binnen het programma Schaalsprong OV, werkt de gemeente aan het verbeteren van het stedelijke & regionale OV, door onder andere invoering nieuwe stadstram, verbeteren doorstroming, opstellen van een haltestrategie, fijnmazigheid en aansluiting met deelmobiliteit, de gevolgen van Covid-19 pandemie voor het OV (Transitieprogramma Corona). De gemeente zal ook aandacht blijven vragen voor de internationale bereikbaarheid per spoor van Den Haag CS.
CID Binckhorst
Nog een belangrijke mobiliteitsopgave in 2023: het uitwerken van de stedelijke hoofdstructuren in het gebied CID Binckhorst. Het gaat daarbij naast de al genoemde HOV-verbinding CID-Binckhorst, ook over de rol en ligging in dit gebied van de centrumring en het Schenkviaduct. Het gaat ook om de ruimte voor fiets- en voetgangersinfrastructuur, inclusief de Velostrada, de fietstunnel onder het spoor bij CS en onderzoek naar Schenkviaduct. Hier kunnen naast fietsers ook openbaar vervoer en nood- en hulpdiensten gebruik van maken.
Ook op de agenda in 2023: de herontwikkeling van de Pr. Beatrixlaan in Rijswijk en MRDH, die van belang is voor de autobereikbaarheid van Den Haag Zuid(west).
Ketenmobiliteit in de regio
De maatschappelijke ontwikkelingen nopen tot het verder ontwikkelen van regionale ketenmobiliteit, waaronder deelmobiliteit, mobiliteitshubs en Mobility-as-a-Service. Doel is dat reizigers in de regio gemakkelijk kunnen kiezen voor een efficiënte, schone, veilige, betaalbare reis van deur-tot-deur. Dit moet aantrekkelijke alternatieven bieden voor de privéauto. Een voorbeeld van ketenmobiliteit is de OV haltestrategie die samen met HTM en MRDH uitgewerkt wordt. Daarmee wordt de komende jaren mogelijk gemaakt dat ov haltes op grote schaal (in de hele stad en regio) betere ketenmobiliteitsvoorzieningen krijgen.
No-regret-pakket
In het Central Innovation District (CID)-Binckhorst komt een sterke verdichting met woningen, werkgelegenheid en voorzieningen. Een goede bereikbaarheid is daarbij een belangrijke voorwaarde. Het realisatieplan van het No-regret-pakket biedt maatregelen met regiopartners en het Rijk. Het gaat om meerjarige maatregelen van € 137,7 mln. waar we sinds 2020 aan werken.
Wat doet de gemeente in 2023?
- Smart Mobility:
- In 2023 start in ieder geval één experiment op het gebied van Smart Mobility
- Op basis van een eerste verkenning, vindt in 2023 verdere uitwerking plaats voor twee tijdelijke mobiliteitshubs. Kansrijke locaties hiervoor zijn de Zinc-locatie, deze locatie ligt naast het KPN-gebouw in het Beatrixkwartier. De tweede kansrijke locatie is de locatie van het P+R terrein aan de Voorburgse zijde van station Voorburg.
- Logistiek
- Per 1 januari 2023 start de subsidieregeling voor duurzame bouwlogistiek.
- Later het jaar volgt een subsidieregeling voor duurzame stadsdistributie.
- Langzaam verkeer
- Doorlopen van de aanbestedingsprocedure en halverwege 2023 starten de werkzaamheden voor het realiseren van een nieuwe onderdoorgang, voor fietsers en voetgangers, bij de Trekvlietbrug. Dit als onderdeel van de regionale- en sterfietsroute het Trekfietstracé.
- Voor twee andere deelprojecten op het Trekfietstracé worden in 2023 de voorontwerpen vastgesteld en verder uitgewerkt in een definitief ontwerp. Dit geldt voor de twee-richtingen fietsoversteek op het Rijswijkseplein (onderdeel van het fietsproject Pletterijkade) en voor een tijdelijke fietsroute vanaf de nieuwe onderdoorgang Trekvlietbrug tot aan het Rijswijkseplein.
- Op basis van het vastgestelde voorontwerp voor de Verlengde Velostrada 2e fase, wordt in 2023 gewerkt aan de uitwerking hiervan in een definitief ontwerp. Ook worden afspraken gemaakt met ProRail over de uitvoering van dit fietsproject waarbij onder andere de spoorlijn Den Haag – Utrecht wordt gekruist.
- Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)
- Voor de ombouw van de spoorviaducten Binckhorstlaan wordt in 2023 het voorontwerp vastgesteld. Het gaat om het inpassen van de hoogwaardige openbaar vervoerverbinding CID-Binckhorst ter plaatse van de drie spoorviaducten aan de kop van de Binckhorstlaan.
- Opstellen van een definitief ontwerp (DO) en starten met de aanbestedingsprocedure voor het realiseren van een tijdelijke busbaan langs de Binckhorstlaan tussen de Mercuriusweg en de Zonweg.
In 2023 is voor het No regret pakket circa € 3,5 mln. beschikbaar.
Inrichting verkeer | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Het aanleggen van straten, wegen en fietspaden. Tevens het nemen van verkeersmaatregelen om de bereikbaarheid en veiligheid verder te versterken. | 66.923 | 2.199 | 64.724 |
In lijn met het besluit “Inzet reservering Eneco-middelen voor duurzame mobiliteit” (RIS 307106) wordt in het jaar 2023 € 10,4mln vanuit de reserve gebruikt, € 5,2 mln. van dit bedrag wordt ingezet voor projecten m.b.t. “Inrichting verkeer” aansluitend op de in de “Hoofdlijnenbrief mobiliteitstransitie” (RIS 302361) benoemde aanpak.
Rotterdamsebaan/nieuwe bedieningcentrale
De Semafoor op het Noordelijke Havenhoofd in Scheveningen dateert uit 1953 en was oorspronkelijk alleen voor scheepvaartbegeleiding bedoeld. De komst van de Rotterdamsebaan maakte een volledig nieuwe bediencentrale noodzakelijk. Op 13 mei 2020 is het voorlopig ontwerp door de raad vastgesteld (RIS304173). 2023 zal volledig in het teken staan van de bouw van de centrale. De ingebruikname van de bediencentrale staat gepland voor eind 2023. Na de ingebruikname van de bediencentrale wordt de tijdelijke huisvesting voor de scheepvaartcentrale verwijderd en de openbare ruimte ingericht. Het totale project is begin 2024 gereed. De verwachte besteding in 2023 bedraagt € 8,0 mln.
De Tweede Watertoevoer verzorgt een waterverbinding inclusief duiker tussen de Schie en de waterberging Molenvlietpark (RIS276261). De waterberging wordt ingezet wanneer calamiteiten zoals hoogwater of extreme neerslag optreden. De huidige aanvoercapaciteit van de Eerste Watertoevoer is onvoldoende en daarom is de Tweede Watertoevoer nodig. Bij de aanleg van de Tweede Watertoevoer wordt ook een stuk van de compensatie-opgave vanwege verharding voor de Rotterdamsebaan gerealiseerd. De uitvoering duurt ongeveer twee jaar en zal in 2023 en 2024 plaatsvinden. De verwachte besteding in 2023 bedraagt € 4,0 mln.
Straten, wegen en lanen
In 2023 wordt het Uitvoeringsprogramma van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (SWL) 2020-2024 verder uitgevoerd (RIS 280303).
Om welke projecten gaat het in 2023?
- Voorbereiding herinrichting kruispunt Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg-Koningin Julianaplein.
- Implementatie Fase 1 van verkeersmaatregelen kwaliteitsverbetering centrum-noord (o.a. aanpak doorgaand autoverkeer Mauritskade).
- Vaststelling voorontwerp ongelijkvloerse kruising Erasmusweg-Lozerlaan.
- Vaststelling voorontwerpen en start definitief ontwerp verkeersmaatregelen Wateringseveld.
- Vaststelling voorontwerp en start definitief ontwerp vereenvoudigen verkeersstromen Zevensprong.
- Vaststelling voorontwerp en start definitief ontwerp onderdoorgang Hildebrandplein.
- Vaststelling voorontwerp en start definitief ontwerp herinrichting Van Musschenbroekstraat.
- Verkenning onderdoorgang Scheveningseweg.
Voor mobiliteitsdoorstroming is vanaf 2023 € 4 mln. per jaar beschikbaar gesteld.
Om de doorstroming op het stedelijke hoofdwegennet te bevorderen wordt in 2023 de planvorming voor de volgende projecten opgestart:
- Verkennen onderdoorgang Teldersweg-Scheveningseweg, in samenhang met de passage van de Koningscorridor en integrale aanpak van dit deel van de internationale zone.
- Onderzoek naar de aanpassingen aan het Schenkviaduct en het Prins Bernhardviaduct in relatie tot de positie in het wegennet van het CID.
- Verkennen ongelijkvloerse variant voor het verkeersknooppunt Zevensprong om de doorstroming van voetgangers, fietsers, OV en auto te bevorderen en de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren.
- Verkennen optimaliseren van de Vaillanlaan inclusief de vijfsprong (kruispunt Wouwermanstraat-Hoefkade-Vaillantlaan).
Doorstroming op hoofdaders
Om de doorstroming van voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en autoverkeer te verbeteren investeren we in:
- Herinrichting van het Hobbemaplein (zessprong) en de Hobbemastraat in 2024 en 2025
- Ongelijkvloerse kruising Zevensprong, vanaf 2026
- Actualisatie van het Uitvoeringsprogramma Straten, Wegen en Lanen
Verkeersveiligheid
Het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2023-2026 wordt in de herfst van 2022 aan de raad ter vaststelling aangeboden. Daarin worden alle benodigde activiteiten opgenomen. De activiteiten van het uitvoeringsprogramma worden verder uitgevoerd aan de hand van de 6 thema’s uit de nota Kiezen voor verkeersveiligheid (RIS 305028):
- Veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers.
- Veilige snelheden stimuleren.
- Verkeersveilig gedrag aanleren.
- Ongewenst en asociaal gedrag afleren.
- Veilige voertuigen stimuleren.
- Monitoring en onderzoek.
In dit programma wordt een aantal grote werken uit het vorige uitvoeringsprogramma, die in de jaren 2020-2022 wel zijn voorbereid, maar nog niet zijn uitgevoerd, opnieuw opgenomen. Bijvoorbeeld het project Ruychrocklaan wordt in 2023 uitgevoerd. In 2023 is voor verkeersveiligheid nog € 1,1 mln. In het coalitieakkoord 2023-2026 wordt € 3 mln. structureel per jaar beschikbaar gesteld voor verkeersveiligheid.
Veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers
In 2023 werken we verder aan het veiliger maken van de infrastructuur voor fietsers en voetgangers. Het gaat om de aanpak van blackspots, het verbeteren van de veiligheid in schoolomgevingen, het verbeteren van oversteekplaatsen voor voetgangers en het nemen van kleine verkeersmaatregelen op locaties die als onveilig worden ervaren. Ook worden de winkelcentra onderzocht op verkeersveiligheid. Daar waar nodig nemen we maatregelen.
Verwachte besteding: € 3 mln.
Veilige snelheden stimuleren
Onder dit thema valt de aanpassing van de weginrichting aan de gewenste snelheidslimiet. Het gaat om zowel het veiliger inrichten van 50 km per uur als het aanpassen van 50 km-wegen naar 30 km per uur met de bijbehorende weginrichting. De Ruychrocklaan, Prins Mauritslaan / Frederik Hendriklaan, de Cees Laseurlaan, de Van Musschenbroekstraat en de Badhuisstraat worden aangepast van 50 naar 30. Voor deze wegen is gekozen voor prioritering op basis van verkeersveiligheid. Dit staat toegelicht in het concept uitvoeringsprogramma 2023-2026, welke gedeeld is met de directie DSO.
Verwachte besteding: € 2,3 mln.
Verkeerseducatie en gedragsmaatregelen
In het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid wordt onderscheid gemaakt tussen verkeersveilig gedrag aanleren en ongewenst en asociaal gedrag afleren. Dit doen we samen met het regionaal ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Activiteiten in 2023
- Specifiek voor basisscholen is het programma Veilig leren fietsen opgesteld. Ruim 10.000 kinderen van 30 Haagse basisscholen doen hier jaarlijks aan mee.
- Er is een programma voor de jongste kinderen van 0 tot 4 jaar.
- We steunen scholen die een verkeersbrigade op willen zetten. We steunen ook scholen om de schoolspits in goede banen te leiden.
- Voor het voortgezet onderwijs wordt - naast het provinciale programma Totally Traffic - het programma Biking2skool=cool aangeboden. Dit programma is uniek voor Den Haag en is speciaal gericht op de fietsvaardigheid en het fietsgebruik.
- Voor ouderen zijn er fietsvaardigheidsdagen, e-biketrainingen, opfriscursussen rijvaardigheid en scootmobiel-cursussen.
Verwachte besteding: circa € 0,6 mln.
Asociaal en ongewenst gedrag afleren
Voor het afleren van ongewenst en asociaal gedrag is in 2023 circa € 0,4 mln. beschikbaar. Dit geld wordt ingezet voor diverse verkeerscampagnes. Speciaal voor jongeren zijn er de programma’s van Responsible Young Drivers en Team Alert. Deze programma’s focussen op alcohol en drugs in het verkeer, smartphonegebruik in het verkeer en fietsverlichting.
Veilige voertuigen stimuleren
De gemeente stimuleert helmgebruik onder e-bikers en kinderen. We stimuleren ook veilige technieken in vrachtwagens om dodehoekongevallen te voorkomen.
Verwachte besteding: € 0,3 mln.
Daarnaast worden middelen besteed aan de communicatie (€ 0,75 mln.) rondom het programma en vindt monitoring en onderzoek plaats (€ 0,14 mln.).
INTHR – Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio (lijnen 6, 12 en 16)
Om Den Haag aantrekkelijk en bereikbaar te houden investeert de gemeente in beter, toegankelijk en snellere tramverbindingen. Binnen enkele jaren zullen alle trams vervangen worden door de modernere, lagevloerse trams. De gemeente werkt samen met HTM en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan een hogere kwaliteit en capaciteit van het openbaar vervoer. De HTM heeft de aanbesteding gestart om de oude hoge vloertrams die aan het einde van hun levensduur zijn te vervangen door stadstrams met een lage vloer. Daarvoor moet op sommige tracédelen van lijn 1, 6, 12 en 16 de infrastructuur worden aangepast. Ook worden de haltes rolstoeltoegankelijk gemaakt. De gemeente heeft hierover financiële afspraken gemaakt met de MRDH.
Op lijn 1 zijn inmiddels alle werkzaamheden gereed op de aanpassing rotonde Duinstraat na. Omdat met de eigenaar van de kiosk niet tijdig overeenstemming is bereikt, is de aanleg van de rotonde Duinstraat (RIS 303438) niet tegelijkertijd uitgevoerd met de aanpassingen op lijn 1. De uitvoering van deze rotonde zal meegenomen worden met de werkzaamheden die verricht gaan worden aan de in- en uitrukroute die over de Duinstraat loopt, waarvan de start gepland staat in najaar 2023. Op lijn 16 zijn de werkzaamheden in 2023 gereed en wordt vanaf begin van het jaar dan ook met laagvloerse trams gereden.
De studies/activiteiten in 2023
- Besluitvorming voorontwerp tracédeel 6A Dierenselaan-Heemstraat.
- Besluitvorming voorontwerp lijn 6B Hobbemastraat – Om en Bij.
- Besluitvorming voorontwerp inpassing tramhalte en herinrichting Hobbemaplein (en Hobbemastraat).
- Besluitvorming voorontwerp lijn 12A Markenseplein / Laan van Meerdervoort.
- Besluitvorming voorontwerp lijn 12B Laan van Meerdervoort / Zevensprong.
- Besluitvorming voorontwerp lijn 6C - Laan van NOI / Mons. Van Steelaan.
- Besluitvorming voorontwerp in- en uitrukroute Eisenhowerlaan
Projecten in uitvoering in 2023:
- vinden de laatste werkzaamheden plaats aan lijn 16. Naar verwachting wordt lijn 16S - Statenlaan tot en met Waldeck Pyrmontkade - (RIS307975 ) in het eerste kwartaal van 2023 opgeleverd;
- vindt een groot deel van de voorbereiding plaats van lijn 6. De verwachte startdatum van de werkzaamheden buiten is in het derde kwartaal van 2024.
Gedurende de looptijd van het programma wordt in deze projecten, los van de werk met werk gerelateerde activiteiten, totaal ongeveer € 193 mln. geïnvesteerd.
Sociale veiligheid openbaar vervoer
De HTM zet ook in 2023 op verzoek van de gemeente extra beveiligers in. Dit bevordert de veiligheid in het openbaar vervoer. Kosten per jaar: € 2,0 mln.
Ruim baan voor de fiets
Aantrekkelijke en veilige fietsroutes.
Werkzaamheden in 2023:
- Sterfietsroute Scheveningen Dorp: Scheveningseweg, tussen Laan van Meerdervoort en Carnegielaan (RIS 303022 ).
- Sterfietsroute Wassenaar: aanleg fietsstraat op de Leidsestraatweg tussen het Haagse Bos en de Benoordenhoutseweg.
- Zeestraat tussen Laan van Meerdervoort en Mauritskade: eind 2021 heeft het college ingestemd met het voorontwerp voor een 30 km/u straat. Dit kan eind 2023 / begin 2024 gerealiseerd worden.
- Westvlietweg – Park Nabij: aanleg fietsstraat op de ventweg van de Westvlietweg bij Park Nabij.
Werkzaamheden aan schakels en sterfietsroutes:
- Sterfietsroute Schilderswijk – Moerwijk: de herinrichting van de Hoefkade van Stationsweg tot Vaillantlaan is de derde fase van de aanpak van deze sterfietsroute (na de Loper Oude Centrum en de verkeersmaatregelen Stationsbuurt/Schildersbuurt). Eind 2022/begin 2023 wordt het ontwerp voorgelegd aan de gemeenteraad.
- Sterfietsroute Verlengde Velostrada eerste fase (RIS 295806 ): hier werken we aan de planvoorbereiding van een fiets- en voetgangersbrug over de Trekvliet en aan de herinrichting van het Trekvlietplein en Bontekoekade. In 2023 leggen we het plan voor aan de gemeenteraad.
- Sterfietsroute Scheveningen – Bad: het Nassauplein, Dr. Aletta Jacobsweg en kruispunt Nieuwe Parklaan – Badhuisweg. In 2023 leggen we het plan voor aan de gemeenteraad.
- Metropolitane fietsroute Den Haag – Pijnacker: in 2022 is een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor deze route. In 2023 leggen we een voorstel voor aan de raad over de herinrichting van de Pletterijkade en de tweerichtingen fietsoversteek Rijswijkseplein (sterfietsroute Trekfietstracé). In 2023/2024 wordt de Dwarskade gelijktijdig met het onderhoud aan het wegdek ingericht als fietsstraat.
- Metropolitane fietsroutes Den Haag – Monster: met Westland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is in 2022 een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de 2 routes. In 2022 is gestart met de verschillende deelprojecten van de route Den Haag - Monster, waaronder de Dierenselaan, Steijnlaan en Escamplaan op de Haagse sterfietsroute Vroondaal. In 2023 werken we door aan de voorbereiding en wordt het plan voorgelegd aan de gemeenteraad.
- Metropolitane fietsroute Den Haag – Naaldwijk: voor de tweede route starten we in 2023 met de uitwerking van de afspraken met de regio. De planvoorbereiding wordt opgestart voor de Parallelweg, Fruitweg en Melis Stokelaan.
- Sterfietsroute Scheveningen – Haven: Kranenburgweg (van Duindorpdam tot Houtrustbrug), we werken in 2023 door aan het laatste deel van deze sterfietsroute.
- Elandstraat tussen de Vondelstraat/Zoutmanstraat en de Waldeck Pyrmontkade.
- Schenkkade tussen de Juliana van Stolberglaan en de Carolina van Nassaustraat.
- Laan van Nieuw Oost Indië tussen Benoordenhoutseweg en Bezuidenhoutseweg.
- Maanweg tussen Binckhorstlaan en Supernovaweg.
- Vreeswijkstraat tussen de Soestdijksekade en Driebergenstraat.
In het coalitieakkoord 2022 – 2026 is € 5 mln. gereserveerd voor de periode ná 2025. Deze middelen worden in 2025 betrokken bij een nog op te stellen Uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets voor de periode 2026 – 2030, waarin voor die periode een nieuwe programmering en prioritering naar de Raad wordt gezonden. Tot en met 2025 zijn middelen voor de fiets beschikbaar zoals reeds besloten in het Uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020 – 2025 (RIS302960).
Fietsonvriendelijke situaties
Jaarlijks is € 0,25 mln. beschikbaar voor het aanpassen van fietsonvriendelijke kruisingen.
Betere fietsdoorstroming kruispunten
We zorgen ervoor dat het fietsverkeer op kruispunten beter kan doorstromen. Tegelijk met de vervanging van verkeerslichten zorgen we er op een aantal kruisingen voor dat er fysiek ook meer plek voor fietsers wordt gemaakt, zoals de Houtwijklaan – Hildo Kroplaan. Voor het verbeteren van de doorstroming is € 0,5 mln. beschikbaar.
Nog meer voor fietsers
Het fietsen wordt gestimuleerd met een aansprekende communicatiecampagne en met fietsevenementen en door gerichte stimulering en gedragsbeïnvloeding voor verschillende doelgroepen in verschillende wijken. In 2023 gaan we bijvoorbeeld door met het steunen van het Kinderfietsenplan, waarvoor in 2022 een subsidieregeling wordt vastgesteld voor 3 jaar.
Fietsparkeren
De gemeente werkt in 2023 verder aan het updaten van de bewegwijzering voor de fietsenstallingen, het gaat om de nationale rood-witte borden en de groene borden in de stad. Daarnaast worden de Biesieklette voorzien van eenduidige signing voor betere herkenbaarheid.
Den Haag heeft 23 gratis en bewaakte Biesieklette fietsenstallingen, 8 schoolstallingen en 5 seizoenstallingen. De bijdrage van de gemeente aan Biesieklette bedraagt circa € 3,3 mln. per jaar.
Het aantal fietsenstallingen neemt ieder jaar toe. Met de toename van het aantal fietsenstallingen en het beleid dat de eerste 24 uur stallen gratis is, nemen de beheer- en exploitatiekosten toe. Voor het beheer en de exploitatie van nieuwe fietsenstallingen zijn beperkt structurele middelen beschikbaar. In het coalitieakkoord is daarom € 1 mln. per jaar extra beschikbaar vanaf 2023, oplopend in 2025 naar € 1,3 mln. per jaar. Het uitbreiden van het aantal bewaakte stallingen in de stad draagt bij de leefbaarheid en toegankelijkheid op straat.
In 2023 wordt de stalling bij station Laan van NOI aan de Voorburgse Zijde met 224 fietsenrekken uitgebreid. De gemeente maakt een ontwerp en laat de uitvoering en het beheer door ProRail doen.
De gemeente verbetert het fietsparkeren in woonwijken met de wijkaanpak. In 2022 is gestart met de tweede wijk. Samen met bewoners worden de belangrijkste knelpunten in kaart gebracht en oplossingen bedacht. Op verzoek van bewoners plaatsen we fietsvlonders in woonwijken en maken we buurtstallingen. Dit beleid wordt in 2023 voortgezet.
Fietsen (RIS306923 )
De afgelopen jaren is versneld uitvoering gegeven aan het asfalteren van fietspaden. In 2023 zijn nog enkele locaties voorzien voor zelfstandige projecten. Daarnaast worden bijdragen aan werken van derden gegeven en behoeven. Het vrijkomend fietsbudget zal worden ingezet om de doorstroming van fietsverkeer op kruisingen te versnellen. Verwachte besteding: € 1,0 mln.
Fietsonvriendelijke situatie s
Voor het aanpakken van Fietsonvriendelijke Situaties is jaarlijks een budget van € 0,25 mln. beschikbaar.
Verbetering fietsroute Gedempte Gracht en Gedempte Burgwal
De gemeente verbetert de fietsroute via de Gedempte Gracht en de Gedempte Burgwal. In de begroting is hiervoor € 10 miljoen gereserveerd. Hierdoor kunnen fietsers tijdens de drukke winkeluren daar veilig en comfortabel rijden in plaats van over de Grote Marktstraat. De bijbehorende herinrichting van de Gedempte Gracht en de Gedempte Burgwal zorgt bovendien voor een beter verblijfsklimaat in dit gebied. De realisatie is in 2024.
Voorafgaand aan de definitieve herinrichting worden begin 2023 al stappen gezet om de fietsroute en het verblijfsklimaat te verbeteren. Het gaat onder andere om het opheffen van het straat parkeren, plaatsing van vlonders voor bijvoorbeeld terrassen, groenvoorzieningen en het instellen van venstertijden voor vrachtwagens.
Parkeren in woongebieden
De herinrichting van Bezuidenhout-Oost fase 3 (RIS 302380) is gestart en loopt door tot het najaar van 2023. In 2022 is het project De Mient tijdelijk stopgezet. Afhankelijk van de uitkomst van de juridische procedures worden in 2023 de werkzaamheden weer opgepakt. De uitvoering start dan in 2024.
Ontwikkeling P+R
Het P+R-arrangement (RIS 295803) biedt bezoekers de kans om snel en goedkoop op de eindbestemming in de centrale zone en Scheveningen te komen. De gemeente werkt verder aan de ontwikkeling van P+R Forepark. De korte termijnoplossing is in 2022 gereed en voor de permanente oplossing wordt een verkenning gedaan naar geschikte locaties. Voor P+R Hoornwijck stellen we een business case op.
Programma Mobiliteit Kust
Het programma Mobiliteit Kust, waarbinnen het Actieplan Scheveningen (onderdeel van het programma Toekomst Scheveningen badplaats – RIS307364) wordt uitgevoerd, is in 2021 gestart naar aanleiding van de excessen in de zomer van 2020 op het gebied van o.a. veiligheid en mobiliteit. Binnen dit programma wordt gewerkt aan oplossingen voor de korte termijn en visievorming voor de langere termijn.
Deelvoertuigen
De inzet om overlast van deelscooters aan de kust te voorkomen wordt verbreed naar de deelfietsen en deelbakfietsen. De inzet is erop gericht om de parkeeroverlast van deze deelvoertuigen zo veel mogelijk tegen te gaan. Met alle aanbieders van deelvoertuigen zijn heldere afspraken gemaakt die de overlast tegen moeten gaan. We creëren extra stallingscapaciteit op en in de omgeving van het Zwarte Pad. In de niet direct aan de kust gelegen delen van Scheveningen leggen we een fijnmazig netwerk van microhubs aan. Dit zijn parkeerplaatsen die worden omgevormd tot stallingsvak voor deelvoertuigen. Deelvoertuigen kunnen alleen bij een microhub worden afgesloten en gestald. Hiermee voorkomen we parkeerproblemen als gevolg van het huidige free-floating model.
Parkeeralternatieven
Om bezoekers een aantrekkelijk alternatief te bieden voor het naar Scheveningen (door) rijden met de auto, zijn er in voorgaande jaren al mogelijkheden in het leven geroepen zoals Park + Beach, Park & Bike en Uit-Je-Auto. Het idee is overal hetzelfde: de bezoeker parkeert de auto tegen een relatief laag parkeertarief buiten Scheveningen en reist verder naar het strand met de tram of fiets. Deze voorzieningen kunnen nog beter gebruikt worden. Daarom is daar in het afgelopen strandseizoen extra op ingezet. Op basis van de ervaringen van afgelopen jaar worden verbeteringen doorgevoerd en een nog intensievere, gerichte campagne voorbereid om de bekendheid van Park + Beach verder te vergroten. Ook wordt het parkeeralternatief, net als de andere mogelijkheden voor parkeren op afstand, opgenomen in een nieuwe reserverings-app. Deze app is in de zomer van 2022 live gegaan, werd gepromoot met een intensieve campagne. Naast de bestaande Park + Beach-locaties CS New Babylon en Malieveld worden daar ook de parkeergarage bij World Forum en enkele ParkBee-locaties rondom Scheveningen aan gekoppeld. Later worden nog extra parkeerlocaties en mogelijkheden van natransport aan Park + Beach gekoppeld.
Fietsenstallingen
Veel strandbezoekers laten hun fiets lukraak achter op de Boulevard of bij een strandopgang. Dit leidt vooral op zomerse dagen tot een wildgroei van fietsen die soms ook de doorgang voor hulpdiensten of mindervaliden versperren. Daarom worden er vanuit het actieplan diverse praktische aanpassingen gedaan om het stallen van fietsen beter te reguleren. Zo worden er elk seizoen pop-up stallingen rond het Palaceplein en tijdelijke fietsenrekken bij de strandopgangen geplaatst. Hiermee worden enkele honderden tijdelijke extra stallingsplekken voor fietsen gerealiseerd. Ook zal de inzet van fietscoaches op drukke dagen (op het Palaceplein, op de middenboulevard en bij het sportstrand) een positieve invloed hebben op het terugdringen van het wildparkeren van fietsen.
Afsluiting Strandweg
Om overlast van flanerend autoverkeer tegen te gaan zijn er aan beide zijden van de Strandweg slagbomen en een capaciteitsbeheersysteem geplaatst. Dit werkt effectief in het tegengaan van hinderlijk race-gedrag en extreme drukte op de Strandweg en in de omliggende straten. In 2023 wordt het systeem verder geoptimaliseerd. Zo wordt onder meer het ontheffingenbeleid geprofessionaliseerd en wordt het beheer in de bestaande organisatie ondergebracht.
Bewegwijzering parkeergarages
Er wordt actief gezocht naar verbetermogelijkheden van de parkeerverwijzing in Scheveningen. Voor de middellange termijn is de gemeentelijke inzet gericht op heractivering van het parkeerverwijssysteem (vergelijkbaar met die van het centrum). Voor de korte termijn denken we aan het verwijderen/verplaatsen van overtollige borden c.q. borden die het zicht op de P-routeborden belemmeren. Het verwijzen naar de garage Strand ter hoogte van het kruispunt Zwolsestraat – Harstenhoekweg komt daarbij zeker ook aan de orde. Als daarbij de P-routeborden het niet doen (om welke reden dan ook), gaan we met bijvoorbeeld een tijdelijke tekstkar de beschikbaarheid van parkeercapaciteit in P Strand extra onder de aandacht brengen.
Bereikbaarheidsregie
In het uitvoeringsprogramma Bereikbaarheid 2022/2023 zijn circa 111 activiteiten op de hoofdwegenstructuur op hun samenhang beoordeeld. Dit is onderdeel van totaal circa 1.700 activiteiten die voor de komende 10 jaar in de meerjarenprogrammering Bereikbaarheid zijn opgenomen. Dit zijn vooral activiteiten met een grote stedelijke en regionale impact op het verkeer. Voor 2023 staan projecten als de fietsonderdoorgang onder de Trekvlietbrug, de N211 (Wippolderlaan, werk van de provincie) en brug 103 (Benoordenhoutseweg), tramspooronderhoud op de Lijnbaan, de Laan van Meerdervoort en de Prinsegracht op de planning. Ook de projecten WarmtelinQ en brug 105, die zijn gestart in 2022, lopen nog door in 2023.
Verkeersmanagement
De gemeente stimuleert met wegkantsystemen en centrale systemen in 2023 een betrouwbare en acceptabele reistijd en een veilige reis voor alle reizigers in en om Den Haag. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met onze regionale verkeerspartners in de samenwerkingsorganisatie Zuid-Holland Bereikbaar. Verkeersdata worden ingezet om het verkeer optimaal te laten doorstromen.
Slimme installaties
Stap voor stap biedt de markt nieuwe mogelijkheden waarmee de verkeersafwikkeling steeds efficiënter wordt. Wegbeheerders, kennisinstituten en industrie werken hierbij nauw samen. In Den Haag werken we steeds meer met nieuwe intelligente verkeersregelinstallaties (I-VRI’s). Deze verkeerslichten zijn in de toekomst in staat te communiceren met voertuigen of met een app op een smartphone. Deze techniek is nog in ontwikkeling. In 2023 continueren we met 30 à 40 stuks de ombouw van reguliere VRI naar I-VRI.
Verkeerscentrale stadhuis
De verkeerscentrale volgt met circa 130 camera’s en diverse andere verkeersinformatiebronnen de dagelijkse afwikkeling van het verkeer. Belangrijk aandachtspunt hierbij is een goede doorstroming via omleidingsroutes bij wegwerkzaamheden. Daarnaast heeft Den Haag in de stad 249 verkeersregelinstallaties, 72 dynamische route-informatiepanelen en circa 1.500 bewegwijzeringobjecten.
In het coalitieakkoord is voor verkeersmanagement vanaf 2023 € 0,4 mln. oplopend tot € 1 mln. in 2026 structureel beschikbaar gesteld. In 2023 besteden we € 5,9 mln. aan het beheer en de vervanging van de verkeersmanagementsystemen. Hiermee kunnen we noodzakelijk onderhoud blijven uitvoeren.
Actieplan Kuststrook (Scheveningen en Kijkduin)
In het coalitieakkoord is voor het Actieplan Kuststrook (Scheveningen en Kijkduin) vanaf 2023 structureel € 2 mln. beschikbaar. Hierdoor kunnen we structureel inzetten op het bereikbaar houden van Scheveningen en Kijkduin voor auto, fiets en openbaar vervoer en daarmee Scheveningen en Kijkduin leefbaar en veilig houden.
Noise patrol
De gemeente schaft extra meetapparatuur aan om de geluidsoverlast van auto’s en motoren aan te pakken, hiervoor is een bedrag van 0,5 miljoen beschikbaar.
Parkeren | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
25.661 | 1.101 | 24.560 |
In lijn met het besluit “Inzet reservering Eneco-middelen voor duurzame mobiliteit” (RIS 307106) wordt in het jaar 2023 € 10,4 mln. vanuit de reserve gebruikt, € 0,6 mln. van dit bedrag wordt ingezet voor projecten m.b.t. “Parkeren” aansluitend op de in de “Hoofdlijnenbrief mobiliteitstransitie” (RIS 302361) benoemde aanpak.
Parkeren op straat
In het Coalitie Akkoord Den Haag 2022-2026 is opgenomen dat in alle wijken betaald parkeren wordt ingevoerd. In de wijken Vroondaal, Wateringse Veld en het stadsdeel Leidschenveen/Ypenburg wordt alleen vergunningparkeren ingevoerd als de parkeerdruk daartoe aanleiding geeft. Voor de uitvoering hiervan wordt een plan van aanpak gemaakt. De invoering van parkeerregulering vindt gefaseerd in de jaren 2023 t/m 2026 plaats.
In de Binckhorst wordt parkeerregulering in drie fasen ingevoerd. In 2023 wordt bij de oplevering van de eerste 5.000 woningen de eerste fase ingevoerd. In 2025 en 2028 volgen de tweede en derde fase. Ook in Zuidwest volgt de invoering van parkeerregulering zodra de nieuwe woningen worden opgeleverd.
Aan de hand van de parkeerdruk in de wijken waar nog geen betaald parkeren geldt, wordt een prioritering aangebracht voor de invoering van parkeerregulering in deze wijken.
Parkeerbelasting | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Het innen van parkeeropbrengsten uit straat parkeren, parkeervergunningen en wegsleepregeling | 9.845 | 88.535 | -78.690 |
Baten parkeerbelasting
In 2023 worden de tarieven voor parkeren op straat (m.u.v. Scheveningen en Centrum) verhoogd met
€ 0,50 per uur. In Scheveningen en Centrum wordt het tarief verhoogd naar € 6,50 per uur.
Daarnaast stijgen de tarieven voor de 1e bewonersvergunning naar € 7,50 per maand en de bezoekersvergunning voor bewoners naar € 30,95 per jaar.
Hiermee nemen de parkeerbaten in 2023 toe met € 7,7 mln. De totale baten van parkeerbelasting komen in 2023 daarmee op € 86,4 mln.
Vennootschapsbelasting | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
103 | 0 | 103 |