Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2023?
Stadsdelen
Participatie | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Verbeteren van de participatie in Den Haag | 1.804.082 | 0 | 1.804.082 |
Leefbaarheid en Bewonersparticipatie | 11.738.308 | 0 | 11.738.308 |
Bewonersinitiatieven Veiligheid | 404.616 | 0 | 404.616 |
Duurzame wijken | 643.783 | 0 | 643.783 |
De kwaliteit van beleidsparticipatie en samenspel in Den Haag wordt in beeld gebracht door het Haags Participatiekompas en de Haagse Werkwijze (RIS310732).
Verder draagt Haags Samenspel in 2023 bij aan:
- Een Participatieverordening die door stad, raad, college en organisatie doorleefd en toegepast wordt. De Participatieverordening wordt medio 2024 aan de raad gestuurd;
- Een Omgevingswet waarin inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties invloed kunnen uitoefenen op hun leefomgeving;
- Een Participatiegids voor ruimtelijke projecten met stappen, rollen en verantwoordelijkheden van private initiatiefnemers, bewoners, ambtenaren en bestuur;
- Randvoorwaarden zoals budget voor en verantwoording over participatie implementeren in processen van organisatie en gemeentebestuur . Per 2023 wordt standaard een vast percentage van de projectbegroting of beleidstraject voor communicatie en participatie gereserveerd. Communicatie en participatie kan worden uitgevoerd door de gemeente, maar ook door particuliere (commerciële) partners/uitvoerders. De gemeente bepaalt in alle gevallen de kaders;
- Een communicatie- en participatieplatform zodat mensen weten wat er speelt én laagdrempelig mee kunnen doen ;
- Een Expertiseteam van participatieadviseurs die projectleiders (met weinig expertise of tijd) ondersteunt in ontwerp en uitvoering van participatie ;
- Digitale participatietools die we vaker inzetten en doorontwikkelen met andere gemeenten ;
- Fysieke innovatieve participatiemethoden in praktijk uitproberen voor meer inclusiviteit.
Wijkagenda's
De projecten die het Haags Samenspel uitvoert, hebben een relatie met de verschillende wijkagenda’s. Het gaat om vraagstukken waar de bewoners, maatschappelijke organisaties mee aan de slag willen. In aanvulling daarop kunnen veel kleinschalige experimenten die waarde toevoegen aan de wijkagenda, mogelijk gefinancierd worden via de regeling Leefbaarheid en bewonersparticipatie.
Leerpunten
De Haagse samenleving kenmerkt zich door een grote diversiteit. We koesteren de verschillen tussen buurten, dat maakt de stad levendig. De ervaringen van de afgelopen jaren met
Burgerparticipatie hebben ons geleerd dat we beter maatwerk voor interactiemomenten moeten leveren, zodat alle belangen vertegenwoordigd zijn.
Participatieprojecten
In 2023 werken we via allerlei Haagse participatieprojecten aan het samenspel tussen inwoners, raadsleden, college en ambtenaren. Al doende leren we en ontwikkelen we een Haagse werkwijze. We richten ons op het professionaliseren van de participatie en op het inrichten van een efficiënte participatie-infrastructuur. We werken naar een nieuwe verordening op participatie waarin we afspraken vastleggen. We investeren specifiek in gebieden waar die betere participatie volgens inwoners hard nodig is: de gebiedsontwikkelingen Binckhorst, Zuidwest, HS/Laakhavens en CS/LvN. Daarnaast investeren we in een aantal democratische experimenten om ook de ambitie van innovatieve participatie concreet te maken. Denk hierbij aan 2 pilots met burgerfora en aan het verder ontwikkelen van Right To Challenge.
In 2023 gaat de gemeente verder met het inzetten van een wijkbudget in wijken. Een digitale tool geeft bewoners concrete invloed. Er is meer ruimte voor het financieel ondersteunen van kleinschalige wijkinitiatieven. De wijkbudgetten zijn een mooi instrument wat inmiddels zijn resultaat heeft bewezen in het stimuleren van sociale cohesie.
Kleine projecten
De gemeente wil in samenwerking met de bewoners kleinschalige projecten uitvoeren in de buitenruimte. Dit wordt met alle mogelijke middelen gestimuleerd, zoals de Gulden Klinker. Een Gulden Klinker is een beloning voor actieve bewoners die samen actie ondernemen om de leefbaarheid in hun buurt of straat te vergroten. De gemeente heeft veel vertrouwen in de Haagse kracht. We stimuleren het oplossen van kleine leefbaarheidsproblemen en het pakken van sociale verantwoordelijkheid in de wijken door bewoners. Anders gezegd: ook in 2023 ondersteunt de gemeente bewonersorganisaties en bewoners.
Subsidie
De gemeente wil ook in 2023 initiatieven van bewoners mogelijk maken. Jaarlijks geven de stadsdeelorganisaties subsidie aan zo’n 1.000 initiatieven via de regeling Leefbaarheid en bewonersparticipatie. Ook werkzaamheden in de buitenruimte komen uit dit budget. Met het budget stimuleren we in 2023 bewoners om met mooie ideeën, projecten en activiteiten te komen voor hun buurt en leefomgeving. Het gaat om activiteiten waarbij de bewoners zelf een actieve rol hebben. Zoals buurtactiviteiten om de contacten te verbeteren, kinderactiviteiten, schoonmaakacties, ontmoetingsactiviteiten, hanging baskets die worden onderhouden door bewoners en nog veel meer.
Bewoners en Beleid
Bewonersorganisaties zijn belangrijke gesprekspartners van de gemeente bij het vormgeven en invullen van beleid voor de wijken. Het beleidskader Bewonersorganisaties Den Haag 2021 maakt duidelijk welke rol we van bewonersorganisaties verwachten, welke voorwaarden we stellen aan democratisch functioneren en welke middelen we beschikbaar stellen. In 2023 leggen we dit vast in een convenant. Ook stimuleren we bewonersorganisaties om te vernieuwen op het gebied van communicatie en interactie met bewoners en andere partners uit de wijk.
De gemeente vindt het belangrijk ook met andere inwoners te spreken. Bewonersorganisaties zijn immers niet de enige spreekbuis van de wijk: er zijn ook bewonerscommissies, milieugroepen, bewonersgroepen, verenigingen van eigenaren, straatvertegenwoordigers, ondernemers- en winkeliersverenigingen en vele andere groepen. De stadsdelen gaan in 2023 door met het stimuleren en ondersteunen van nieuwe activiteiten
Veiligheid
Den Haag wil eigen initiatief van Hagenaars stimuleren als het gaat om de veiligheid in de stad. Kern van deze aanpak: preventie, vroegtijdige signalering en actief op bewoners en ondernemers afstappen om hulp en ondersteuning te bieden. De bewonersinitiatieven op het gebied van veiligheid vervullen hierbij een sleutelrol. We willen het aantal bewonersinitiatieven over veiligheid waar mogelijk uitbreiden. Ook gaan we verder met het scholingsprogramma voor vrijwilligers.
Duurzaamheid
De gemeente helpt bewoners met verduurzamen door te ondersteunen, te inspireren, te begeleiden en te adviseren. We organiseren bijeenkomsten voor groepen bewoners om te helpen om van hun duurzame ideeën uitvoerbare projecten voor de wijk te maken. We verbinden groepen om advies en kennis uit te wisselen. Goed lopende initiatieven geven we een plek in het Haagse duurzaamheidsnetwerk. Steeds meer Haagse inwoners en ondernemers willen zich inzetten voor duurzame energie. We organiseren het proces in wijken om te komen tot een bebouwde omgeving verwarmd met schone energie. We informeren de bewoners en bedrijven en moedigen ze aan om mee te doen aan dit proces.
Ook helpen we bij projecten in wijken om de omgeving geschikter te maken voor de gevolgen van het veranderende klimaat.
Ook helpen wij ondernemers om te verduurzamen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een gratis energiescan die laat zien hoe je snel kunt besparen op je energierekening. In duurzaamheidskringen voor hotels, zorginstellingen, buurthuizen, strandpaviljoens en evenementen proberen we met elkaar de CO2-uitstoot terug te dringen, plasticverbruik te verminderen en voedselverspilling tegen te gaan.
Integraal gebiedsgericht werken | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Wijkagenda’s | 2.633.153 | 0 | 2.633.153 |
Aanpak prioritaire gebieden | 2.290.855 | 0 | 2.290.855 |
Regiodeal Zuidwest | 1.130.576 | 0 | 1.130.576 |
De opgaven en vraagstukken in de stad verschillen. Soms per wijk of buurt, soms in een heel stadsdeel. Dat vraagt om een gemeentelijke organisatie die weet wat er leeft en speelt in wijken èn daarop kan inspelen. Dat doet de gemeente samen met bewoners en andere partijen zoals corporaties, wijkorganisaties, zorg- en welzijnsinstellingen en ondernemers. Het vraagt om een organisatie die wendbaar is en die gebiedsgericht werkt. Ondersteunend aan het integraal gebiedsgericht werken we in alle wijken met het instrument van de wijkagenda. Daarnaast hebben we extra aandacht voor gebieden waar grotere uitdagingen zijn.
Wijkagenda’s
Er zijn tot nu toe 34 wijkagenda’s opgeleverd, in 2023 volgen de laatste 10 wijkagenda’s. Wijkagenda’s staan aan de basis van het gebiedsgericht werken. In de wijkagenda’s staan de prioritaire thema’s van en voor de wijk voor 4 jaar. Wijkagenda’s maken we voor elke wijk op basis van goede samenwerking met bewoners. Uiteraard voeren we dit samen uit. De wijkagenda wordt opgesteld op basis van een wijkprofiel met alle data over de wijk. Gezamenlijk bepalen we wat de gewenste situatie is over 4 jaar en dus welke thema’s er zijn. De wijkagenda’s vormen ook input voor een jaarlijks handhavingsprogramma en opdracht aan de welzijnsinstellingen. Ze leggen een verbinding met de energietransitie, zorg en welzijn (Haagse tafels) en de omgevingsplannen.
Extra aandacht voor gebieden
Een goede, leefbare, schone en veilige woonomgeving is voor Hagenaars één van de belangrijkste wensen. De uitdagingen verschillen per wijk. Denk aan achterstallig onderhoud, overbewoning en kwetsbare sociale positie van inwoners, afval, onveiligheid. In gebieden waar de problemen opstapelen is extra, gecoördineerde inzet nodig, zoals nu gebeurt in de prioritaire gebieden en het actieplan Scheveningen. We gaan dit soort gebiedsgerichte aanpak vaker inzetten.
Wanneer specifieke problematiek daarom vraagt, gaan we gericht aan de slag:
- We gaan door met de aanpak van de vier aangewezen prioritaire gebieden en reserveren hiervoor eenmalig € 7,1 miljoen: Kaapseplein, Duindorp, Van Baerlestraat en Weimarstraat / Zevensprong. We geven de familiebadplaats Kijkduin een impuls door een eenmalige investering van € 0,4 miljoen in (jaarrond) evenementen;
We maken oplopend tot € 3 miljoen per jaar structureel vrij voor soortgelijke, tijdelijke gebiedsgerichte aanpak waar dat nodig is. Ook zetten we voor deze activiteit een deel van de zogenaamde POK-middelen in (€ 10 miljoen incidenteel). Dit gebruiken we voor de gebundelde aanpak van problemen met afval, handhaving, openbare orde, ondermijning, welzijn en achterstallig onderhoud en de inrichting van de buitenruimte. Deze flexibele inzet komt boven op de reguliere inzet op deze terreinen. We prioriteren op basis van data en monitoren de effectiviteit. Voor Laak Centraal maken we een aanpak die passend is voor dit gebied.
Fysiek | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Aanpak klad- en plakvandalisme | 593.167 | 0 | 593.167 |
Inrichting en onderhoud buitenruimte | 9.292.324 | 1.666.000 | 7.626.324 |
Vanuit 'keten op schoon' het realiseren van een schone stad en extra aandacht geven voor dit thema bij diverse georganiseerde wijk en buurtgerichte activiteiten | 2.287.833 | 0 | 2.287.833 |
Openbaar groen | 18.159.852 | 72.000 | 18.087.852 |
Spelen | 5.069.282 | 0 | 5.069.282 |
Inrichting verkeer | 897.448 | 0 | 897.448 |
Beheer en onderhoud van de verkeersborden en belijning op het wegdek | 1.188.593 | 0 | 1.188.593 |
Graffiti
De aanpak van plak- en kladvandalisme gebeurt door het Meldpunt Graffiti. Er zijn 5 sporen: het
verwijderen van graffiti op objecten in de openbare ruimte en particuliere panden, samenwerken met grooteigenaren, educatie en voorlichting, het ontwikkelen en beheren van legale graffitilocaties en het bestrijden van illegale plak. Met de graffiti-schoonmaakregeling wordt graffiti op particuliere panden gratis verwijderd, inclusief aangifte bij de politie. Er staan bijna 7.000 panden ingeschreven. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor legale muurschilderingen. Street Art dient 2 doelen: illegale graffiti en wildplak voorkomen en de stad aantrekkelijker maken.
Buitenruimte
Den Haag streeft ernaar dat de buitenruimte behalve schoon, heel en veilig ook prettig is om te verblijven. Hagenaars willen goed begaanbare stoepen en wegen, leuke plekken om te zitten en geen vervuiling door zwerfvuil. Met onze gebiedsgerichte aanpak vanuit de stadsdeelorganisaties streven we ernaar ook in 2023 dat elke wijk krijgt wat nodig is.
Aan de hand van eigen inspecties en meldingen van bewoners laten we kleine reparaties uitvoeren aan de bestrating en het asfalt. Na graafwerkzaamheden en het opbreken van de bestrating controleren we of de bestrating weer netjes en veilig is.
Straatmeubilair
Straatmeubilair zorgt ervoor dat Hagenaars elkaar in de openbare ruimte kunnen treffen. We brengen in 8 wijken het straatmeubilair en de omliggende openbare ruimte op orde. In de stadsdelen Centrum en Haagse Hout is extra aandacht voor het beheer van het binnenstadgebied, de omgeving van het Centraal Station en het Beatrixkwartier op Hofstadniveau. Dat geldt ook voor de maatregelen in het kader van Den Haag Regeringsstad, de participatie in beveiligingsmaatregelen van de nationaal coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, het Koninklijk Huis, de ambassades, Prinsjesdag en de Veteranendag.
Schone stad
Vanuit de ‘keten op schoon’ werken alle stadsdelen mee aan het realiseren van een schone stad, in overeenstemming met het Programma voor een Schone stad 2021-2022. Het vuil dat toch op straat zwerft, wordt opgeveegd. Per stadsdeel bepalen we in overleg met beheerders, uitvoerders, handhavers hoe we het meest effectief kunnen schoonmaken. Waar problemen zijn, maken we intensiever schoon. Dat combineren we met gerichte handhaving, goede communicatie en allerlei participatieactiviteiten.
Opruimen!
Extra aandacht is er via de opruimestafette, de opruimchallenge in de zomer en door feestdagen te koppelen aan het thema schoon. Structureel zijn er projecten in de stadsdelen over de thema’s: gedumpt afval bij ondergrondse afvalcontainers, gedumpt voedsel, hondenpoep, zwerfafval en de kerstbomeninzameling. Bewoners, ondernemers en bezoekers worden zoveel mogelijk aangesproken op hun gedrag. De campagne ‘schoon doen we gewoon’ start met een stedelijke schoonmaak dag: de Haagse Poetsdag.
Dumpingen
De stadsdelen zorgen ook voor het plaatsen en repareren van afvalbakken en het laten opruimen van oliesporen op de weg. Ook Den Haag heeft steeds vaker last van illegale dumpingen van verpakkingen met onbekende chemische inhoud. Dit is waarschijnlijk afval afkomstig van het produceren van synthetische drugs. De opruimkosten hiervan komen ten laste van het bestaande budget. Waar mogelijk worden de kosten op de overtreders verhaald.
Haagse strand
De stadsdelen Loosduinen en Scheveningen beheren ook in 2023 het Haagse strand. Zij zorgen voor het onderhoud van de toegangen tot het strand, zoals trappen en op- en afritten, en voor het aanbrengen van borden. Ook zorgen ze voor het volgens Delflands Keur onderhouden van de afrastering langs de voet van de duinen en de op- en afritten. Daarnaast houden zij toezicht bij de opbouw, exploitatie en het afbreken van de strandpaviljoens en de nutsvoorzieningen (elektra, water en riolering). Ze voeren regie op het schoonmaken van het strand en het plaatsen van de afvalbakken. Verder onderhouden zij de contacten met de strandpaviljoenhouders en adviseren ze over aangevraagde evenementen.
Openbaar groen
De stadsdelen streven ook in 2023 naar gezond, veilig en netjes verzorgd openbaar groen voor bewoners en bezoekers van de stad. Dit vergt goed onderhoud en beheer. Om het kwaliteitsniveau in de hele stad te bevorderen, is er een uniform meerjarig onderhoudsbestek voor het wijk- en buurtgroen voor de hele stad. Dit is inclusief het maaien van gazons en het snoeien van hagen. Ook zorgen de stadsdelen voor het maaien van de oevers langs het Haagse binnenwater.
Budget voor groen
Voor de kwaliteitsverbetering van het wijk- en buurtgroen is jaarlijks extra budget beschikbaar. De locaties waarop deze middelen worden ingezet, komen tot stand op basis van wensen van buurtbewoners, de wijkuitvoeringsplannen, de nulmetingen van de technische kwaliteit van de beplanting in de wijken en de wijkvisies. Criteria voor het toewijzen van de middelen: participatie, sociale veiligheid en het neutraal houden van de beheerkosten. De projecten richten zich met name op versleten en sociaal onveilige groenvoorzieningen, maar ook op mogelijkheden om werk met werk te maken en mogelijkheden voor
het onderhoud door de buurt. Daarnaast wordt er steeds meer gekeken naar het ontstenen van de openbare ruimte. Op plekken waar geen essentiële verharding ligt bezien we mogelijkheden om te vergroenen. Groen draagt bij aan klimaatadaptieve maatregelen.
Speelvoorzieningen
In 2022 telt Den Haag ruim 119.000 kinderen van 0 tot en met 18 jaar, een toename van bijna 4%. De buitenruimte is bij uitstek het domein voor spelende kinderen. Dit betekent dat de gemeente in haar ruimtelijke plannen expliciet rekening dient te houden met speel-, sportieve- en verblijfruimtes voor kinderen. Ondanks dat er sprake is van een beeldschermgeneratie, spelen kinderen in de zomer in Den Haag 4 à 5 keer per week buiten. In de winter doen ze dat ruim 2 keer per week. De groei van kinderen en die van speelvoorzieningen moeten gelijk opgaan. Anders ontstaat te grote druk op verder gelegen bestaande speelvoorzieningen. Die speelplekken worden dan intensiever gebruikt dan waar ze voor gemaakt zijn. Dat veroorzaakt overlast, irritatie en intolerantie. Zichtbaar spelende kinderen geven een stad een toegankelijke en vitale uitstraling. Ook zien we de grens tussen sporten, bewegen en spelen in de buitenruimte vervagen. Steeds meer inwoners sporten en bewegen buiten.
Samen met ouders
Het op orde houden van de speelvoorzieningen vindt plaats binnen de hiervoor beschikbaar gestelde middelen. De gemeente onderhoudt alle speelvoorzieningen. Ouders, verzorgers, gebruikers en de buurt leveren ook een bijdrage hieraan. Dit doen zij door bijvoorbeeld het sleutelbeheer op zich te nemen, kapotte speeltoestellen te melden, mee te helpen bij activiteiten, mee te doen met schoonmaakacties enzovoorts. Daarnaast controleert de gemeente jaarlijks alle speelplekken op veiligheid en functionaliteit.
Samen met omwonenden
Samen met kinderen en omwonenden kijken we hoe we uitdagende speellocaties in de stad kunnen maken. Immers bewoners en partners van de wijk weten wat er speelt in de wijk. Door gezamenlijk (stadsdeel, bewoners en partners) prioriteiten te bepalen, wordt de betrokkenheid in de wijk vergroot. We kijken ook samen naar de inrichting van een speelplek. Hierbij gebruiken we moderne e-participatiemiddelen, zoals de budgetschuif en het moodboard. Daarnaast werken we samen met bewoners, gebruikers en samenwerkingspartners aan samenspeelplekken. Dit zijn speelplekken waar kinderen met en zonder beperking onbelemmerd kunnen samen spelen.
Verkeersborden
Het stadsdeel pakt kleine zaken aan in de buitenruimte: herinrichtingen of aanpassingen aan de infrastructuur. Vaak gebeurt dit op verzoek van bewoners. Het stadsdeel toetst de plannen aan de gemeentelijke richtlijnen. De gemeente heeft de wettelijke taak om te zorgen voor de veiligheid en bruikbaarheid van deze openbare ruimte, inclusief de verkeersborden en de belijning op het wegdek.
Sociaal:
Gebiedsgericht welzijnswerk | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
De stadsdelen subsidiëren in het kader van het gebiedsgerichte werken het professionele welzijnswerk en jeugdwerk van de Haagse welzijnsorganisaties en zelfstandige buurthuizen. Onderdeel daarvan is de verhuur van accommodaties aan welzijnsinstellingen. | 27.219.547 | 1.589.000 | 25.630.547 |
De stadsdelen subsidiëren in het kader van het gebiedsgerichte werken samenlevingsopbouw en jeugd- en jongerenwerk van de Haagse welzijnsorganisaties. Onderdeel daarvan is de verhuur van accommodaties aan welzijnsinstellingen.
2 ambities
Welzijnswerkers werken preventief. Zij signaleren problemen tijdig en pakken deze aan. Door kleine problemen klein te houden en tijdig hulp in te schakelen bij zwaardere problemen. Voor 2023 zijn mede op basis van de wijkagenda’s maatschappelijke vraagstukken vastgesteld die passen binnen de 2 gebiedsgerichte welzijnsambities:
- Actief samenleven: Hagenaars voelen zich thuis in hun wijk, zijn in staat zichzelf te organiseren en willen een bijdrage leveren aan de fysieke en sociale leefbaarheid. Hiermee bouwen we aan een veerkrachtige samenleving waarin mensen naar elkaar omkijken, gemeenschapszin ervaren en zich thuis voelen.
- Kansrijk opgroeien en ontwikkelen: Zoveel mogelijk Haagse jeugdigen kunnen veilig opgroeien in een omgeving waar ze worden erkend en gewaardeerd. Ze krijgen de kans om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, zijn in staat kansen te grijpen, verantwoordelijkheid te nemen en worden hiermee voldoende voorbereid op een volwassen bestaan.
In Programma 8 staat de ondersteuning van kwetsbare inwoners.
Actief samenleven: opbouwwerk
Opbouwwerkers hebben een belangrijke rol in het stimuleren van onderlinge verbinding en gemeenschapszin. In wijken en buurten waar mensen elkaar kennen, gaan ze op een prettige manier met elkaar om en helpen ze elkaar. Het opbouwwerk organiseert ontmoeting en verbindt bewoners aan elkaar en aan voorzieningen. Groepen bewoners krijgen zo de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan de fysieke en sociale leefbaarheid. Ze worden ook gestimuleerd om eigen initiatief en verantwoordelijkheid te nemen. Hiermee vergroten we als gemeente het zelf organiserend vermogen in wijk en buurt. Ook dragen de welzijnswerkers bij aan het verminderen van sociale spanningen door het verbinden van verschillende groepen met elkaar, waarmee de onderlinge tolerantie vergroot kan worden. Dit heeft ook een positief effect op de sociale veiligheid. De gemeente heeft daarnaast 8 communitybuilders, die complementair werken aan de opbouwwerkers in de meer complexe gebieden. Zij hebben een verbindende functie tussen gemeente en de wijk. Met hun inzet bereiken zij groepen bewoners die normaal lastig bereikt worden, zodat ook zij mee kunnen doen en hun stem gehoord wordt.
Kansrijk opgroeien en ontwikkelen: jongerenwerk
De jongerenwerkers werken op plekken waar kinderen en jongerenproblemen ondervinden bij het opgroeien. Deze kinderen zijn minder goed in staat om op eigen kracht hun talenten te ontwikkelen. Jongerenwerkers dragen bij aan het voorkomen van problemen. De jongerenwerkers hebben een sleutelrol bij het zinnig invullen van de vrije tijd door jongeren. Ook motiveren zij jongeren om mee te doen met het organiseren van activiteiten en mee te denken en hun stem te laten horen. Waar nodig wijzen ze jongeren de weg naar de hulpverlening. Ze hebben een vertrouwensrelatie met de jongeren en weten hen te vinden, ook ’s avonds en op straat. Justitie, politie, welzijn en zorg treden samen op bij de aanpak van overlast gevende en hinderlijke jongeren.
Wat doet de gemeente in 2023?
- In 2023 implementeren we in samenhang met de welzijnsmiddelen –het beleidsplan professioneel welzijnswerk ‘Versterken & Verbinden’ (RIS 310647 ). We doen dit in samenspel met de professionele Haagse welzijnsorganisaties. We werken aan de doorontwikkeling van de dienstverlening, de rapportagesystematiek en het versterken van de samenwerking in de wijk. Hiervoor maken we onder meer gebruik van kwalitatieve en kwantitatieve data. Bij het vormgeven van de segregatiemonitor wordt bezien of deze verrijkt kan worden met welzijnscijfers. We rapporteren jaarlijks over de voortgang van het beleidsplan.
- We onderzoeken voor het gebiedsgerichte welzijnswerk of een financiële herverdeling over de stadsdelen nodig is.
- We introduceren een flexibel budget welzijn om snel in te kunnen spelen op vraagstukken in onze wijken.
- In 2023 is het gebiedsgerichte welzijnswerk in stadsdeel Centrum eenvoudiger georganiseerd. Voor de Schilderswijk wordt de implementatie per 2024 voorbereid.
We zetten met een bedrag van € 0,8 mln. in 2023 de succesvolle inzet van straatcoaches op het gebied van welzijn voort, waarmee we jongeren die dreigen af te glijden op het rechte pad houden. We maken, in samenwerking met onderwijs, sport en jeugdwerk, kinderen en jongeren weerbaar tegen de aantrekkingskracht van criminele netwerken en de verleiding van het snelle geld. We zetten rolmodellen in om kinderen en jongeren bewust te maken en te ondersteunen bij het maken van de juiste keuzes.
Integratie en Burgerschap | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
5.851 | 0 | 5.851 |
Visie
Het mag niet uitmaken waar iemand vandaan komt, wie iemand is of wil zijn of wat iemand gelooft. Wij zijn allemaal samen Den Haag en dragen elk op eigen wijze bij aan onze samenleving. Iedereen moet gelijk worden behandeld en gelijke kansen krijgen. Wij bestrijden discriminatie en werken aan een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke rechten en kansen heeft. Op basis van gedeelde normen en waarden zoals vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en gedeelde verantwoordelijkheid werken we aan een meer verbonden stad.
Wat gaan we doen?
We zetten ons beleid, zoals ingezet in 2022, voort. De nadruk ligt daarbij op het tegengaan van discriminatie en polarisatie in de stad. Daarbij gaat het om onderzoek, bewustwording, voorlichting en het ondersteunen van initiatieven en activiteiten in de stad. Specifieke aandacht is er voor het tegengaan van moslimdiscriminatie, antisemitisme, discriminatie tegen mensen uit de queer-community en discriminatie bij bijvoorbeeld stages, werk en in het uitgaansleven. We ondersteunen Den Haag Meldt in het vergroten van de zichtbaarheid en naamsbekendheid en het vergroten van de meldingsbereidheid.
We blijven investeren in de ontmoeting met maatschappelijke, religieuze en levensbeschouwelijke groepen. We zoeken naar mogelijkheden om frequenter en structureler tot ontmoeting en dialoog te komen.
Dialoogsessies
Met partners in de stad organiseren we in buurten en wijken laagdrempelige dialoogsessies. Die gaan over allerlei actuele onderwerpen, zoals alledaagse en institutionele vormen van racisme en discriminatie. We stimuleren uitwisselingsactiviteiten tussen wijken. Ook organiseren we trainingen zodat organisaties zelf dialogen kunnen organiseren met een duurzaam effect.
Slavernij
In 2023 herdenken en vieren we de afschaffing van de slavernij. Er komt een herdenkingsmonument voor het koloniaal- en slavernijverleden van de stad. We werken aan een educatief programma over dit verleden op scholen en culturele instellingen. Ook geven we aandacht, aan de viering van de Hindostaanse immigratie in Den Haag. In nauwe samenspraak met de stad geven we hier verder vorm aan.
Taalhulp voor nieuwkomers
We geven nieuwkomers uit Midden- en Oost-Europa een goede start met behulp van een informatiepunt. Ook werken we aan samenwerking tussen deze groepen, inclusief hulp aan vluchtelingen uit Oekraïne.
Taal is en blijft een cruciale voorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving. De laagdrempelige voorziening Taal in de buurt biedt taallessen voor moeilijk bereikbare of kwetsbare doelgroepen. Daarnaast wordt in samenwerking met het onderwijs gekeken naar andere mogelijkheden om taalhulp te bieden aan stadsgenoten die dat nodig hebben.
Levensbeschouwelijke organisaties
Met levensbeschouwelijke organisaties blijven we in dialoog. De coördinerend wethouder levensbeschouwelijke organisaties zal het aanspreekpunt zijn, de contacten onderhouden met de betrokken organisaties en verder vormgeven aan de concrete invulling van nauwere samenwerking. We ondersteunen een initiatief voor een verzamelgebouw voor migrantenkerkgroeperingen. In nauwe samenspraak met de migrantenkerkgroeperingen geven we hier verder vorm aan.
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
390 | 0 | 390 |
Toelichting
Maatschappelijke begeleiding statushouders
Volgens de Wet inburgering moeten gemeenten zorgen voor de maatschappelijke begeleiding van volwassen statushouders en het afleggen van een participatieverklaring. Het Besluit inburgering bevat de regels voor de inhoud en vormgeving van maatschappelijke begeleiding.
Vanaf 1 juli 2022 is de maatschappelijke begeleiding onderdeel geworden van de nieuwe wet inburgering. Daarmee komt de verantwoording en toelichting van het onderdeel maatschappelijke begeleiding statushouders onder programma 7 te staan.
Mensen zonder verblijfsdocumenten
Het Haags Noodfonds is ontstaan naar aanleiding van een initiatief van enkele maatschappelijke organisaties die oplossingen zochten voor heel schrijnende situaties van uitgeprocedeerde asielzoekers.
Het doel van het fonds is het verlenen van onderdak of materiële ondersteuning aan (uitgeprocedeerde) asielzoekers die door het ontbreken van een verblijfsvergunning in zeer dringende nood verkeren. Daarbij gaat het vooral om:
- Gezinnen met minderjarige kinderen.
- Minderjarige kinderen zonder ouders.
- Personen met ernstige medische en/of psychische problemen.
Landelijke Vreemdelingenvoorziening
Komende periode zal het Haags Noodfonds worden aangepast aan de ontwikkelingen rond de
Landelijke Vreemdelingenvoorziening. Deze voorziening richt zich op vreemdelingen zonder verblijfsrecht die om wat voor reden dan ook Nederland niet hebben verlaten. Zij worden begeleid naar zelfstandige terugkeer, doormigratie of legalisering van verblijf. Den Haag is aangesloten op de Landelijke Vreemdelingenvoorziening in Rotterdam.
Dienstverlening
In de Visie op Digitalisering en Dienstverlening 2020 – 2023 (RIS 305093) staan de ambities voor Haagse dienstverlening. De 3 kernwaarden zijn: persoonlijk, gemakkelijk en betrouwbaar.
In lijn met het jaarverslag van de ombudsman gaat het daarbij om behoorlijke dienstverlening met aandacht voor menselijk contact, verantwoordelijkheid, informatie op maat, betrouwbaarheid, toegankelijkheid en inclusief. Daaraan werken is een continu proces, waarin alle onderdelen van de gemeente bijdragen en samenwerken.
Om de gemeentelijke dienstverlening toegankelijk en inclusief aan te bieden aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zal de gemeente zich nog beter moeten inleven in hun leefwereld en, binnen gegeven kaders, de gemeentelijke systeemwereld daarop aanpassen.
Service Design
De gemeente kiest komende jaren voor de mensgerichte innovatie-aanpak van Service Design. Via deze methodiek worden diverse gemeentebrede bouwstenen rond klantgerichtheid verbonden. Denk aan de gemeentelijke Stadskamer, klanttevredenheidsonderzoeken en Direct duidelijke communicatie. Daarnaast gaat de gemeente nog beter luisteren en daarvan leren door een klantgerichte cultuur te stimuleren, actief te luisteren met sociale media en monitoring en in te zetten op effectief klachtenmanagement.
Omni-channel-strategie
In het streven naar integrale dienstverlening richt de gemeente de dienstverlening zo in dat zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de diversiteit van de inwoners en ondernemers en de diversiteit van de vragen: omni-channel-strategie. Dat wil zeggen: rekening houdend met de situatie, mogelijkheden en voorkeuren, via verschillende kanalen, waardevol contact met de gemeente. Uitgangspunt is dat alles wat zij digitaal zouden kunnen aanvragen 00k digitaal geregeld moet zijn. Uiteraard houdt de gemeente rekening met mensen die digitaal niet vaardig zijn.
Wat doet de gemeente in 2023?
- Er is 1 online omgeving met www.denhaag.nl en MijnDenHaag als basis voor omni-channel. Dit bevat telefonie en balies, innovatie en apps.
- Voor inwoners en ondernemers wordt MijnDenHaag dé persoonlijke online omgeving waar zij hun persoonlijke zaken met de gemeente kunnen afhandelen.
- Wie fysiek naar een loket van de gemeente wil, kan naar het stadhuis aan het Spui en het stadskantoor aan de Leyweg.
- In 2023 werken we achter de schermen van de loketten verder aan het verbeteren van de bemensing, processen en systemen.
- Daarnaast is in ieder geval in 2023 het stadsdeelkantoor Segbroek extra geopend voor alle producten, met uitzondering van paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen. Dit is tijdelijk. Of dit loket permanent open gaat, hangt af van de prognoses.
- Telefonie blijft ook de komende jaren een belangrijk kanaal om in contact te komen met de gemeente met als belangrijk aandachtspunt: zowel de snelle bereikbaarheid als het vlot doorverwijzen en betere opvolging van contacten.
- Met enkele grote vernieuwingstrajecten werkt de gemeente aan het goed toegankelijk maken van de gemeentelijke informatie via een smartphone.
- Wij willen dat het niet uitmaakt bij welk loket Hagenaars aankloppen met hun vraag of verzoek. Zij zijn per definitie aan het goede adres. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties mogen geen last hebben van de verschillen tussen de diverse onderdelen van de gemeente: wij zijn één gemeente. De gemeente is uitnodigend, open en betrokken in al haar contact en heeft oog voor het individu. We zoeken naar passende oplossingen en kijken op de eerste plaats naar ‘wat wel kan’ in plaats van ‘wat niet kan’. Binnen de gestelde richtlijnen kaders dienen de ambtenaren de ‘ruimte' te krijgen om professioneel te kunnen handelen. We onderzoeken de bekendheid en toegankelijkheid van beschikbare voorzieningen zodat we hiervan kunnen leren en verbeteringen kunnen doorvoeren. En we kijken hoe de responsiviteit en slagkracht in de stadsdelen verder kan worden verbeterd;
- Dienstverlening betekent niet dat elke vraag positief beantwoord moet worden en elk verzoek gehonoreerd moet worden. Een onderbouwd ‘nee’ is dus ook een antwoord. Het is wel belangrijk dat hierover open, begripvol, duidelijk en eerlijk wordt gecommuniceerd;
- We bevorderen met een eenmalige investering van € 1 miljoen ontmoetingspunten in de wijken, aansluitend op de behoefte. Waar inwoners, organisaties en gemeente elkaar kunnen treffen. Om vragen te stellen, verzoeken te doen of gewoon elkaar te ontmoeten. De ambitie is om samen met partners in de stad 20 extra ontmoetingsplekken te organiseren, laagdrempelig in de wijk. Daarbij sluiten we zoveel mogelijk aan bij de bestaande infrastructuur van bibliotheken, buurthuizen waaronder de al bestaande Buurthuizen van de Toekomst, servicepunten en andere beschikbare panden.
De uitvoeringsactiviteiten staan in de uitvoeringsagenda Dienstverlening 2023. Het invullen van deze gemeentebrede dienstverleningsambities vraagt betrokkenheid van de hele gemeente, van bestuurders tot en met de werkvloer.
Burgerzaken | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Bevolkingsadministratie, huwelijken, 14070, contactcentrum, www.denhaag.nl, The Hague International Center, fraudebestrijding, inzage de Haagsebron | 21.185 | 325 | 20.860 |
De afdeling Burgerzaken is primair verantwoordelijk voor de kwaliteit van de registers van de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). Het gaat om taken als inschrijving in de basisregister personen, beheer van de registratie niet-ingezetenen en de uitvoering van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Alle digitale burgerzaken producten zijn hier beschikbaar. Burgerzaken Den Haag is verantwoordelijk voor de uitvoering van landelijke taken voor de inschrijving van buitenlandse akten in de registers van de burgerlijke stand.
Baten secretarieleges | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Verstrekken van o.a. paspoorten, rijbewijzen, uittreksels BRP, afschriften en uittreksels burgerlijke stand, naturalisatie en verklaring omtrent gedrag | 3.286 | 8.041 | -4.755 |
De baten binnen het programma dienstverlening bestaan voornamelijk uit het heffen van leges voor reisdocumenten, rijbewijzen en documenten uit de basisregistratie personen en de registers van de burgerlijke stand. De lasten bestaan uit de afdracht aan het Rijk voor een deel van de totale inkomsten die de gemeente Den Haag ontvangt.