Communicatie en citybranding
Portefeuillehouder: Kavita Parbhudayal
Communicatie en Citybranding ondersteunt de gemeentelijke organisatie bij alle communicatie binnen de organisatie en naar bewoners, bedrijven en instellingen in de stad. Disciplines die worden ingezet zijn woordvoering, media- en omgevingsanalyse, in- en extern communicatieadvies en -uitvoering, (beeld)redactie en citybranding.
Wat gaan we doen in 2023?
Opgavegericht werken
In de komende bestuursperiode ligt de focus op de communicatieve ondersteuning van de coalitieopgaven: schone, veilige en leefbare stad, verantwoorde ontwikkeling van de stad, bestaanszekerheid en kansengelijkheid, duurzaamheid en basis op orde.
Deze worden in een communicatiehuis uitgewerkt met kernboodschappen, dilemma’s en de benodigde bewijsvoering. Vervolgens zullen rondom elke opgave multidisciplinaire communicatieteams worden samengesteld om de communicatiedoelstellingen gedurende de coalitieperiode te realiseren. Daarbij besteden we extra aandacht aan duidelijke en inclusieve taal, wijkgerichte communicatie, transparante communicatie en de inzet van nieuwe technologische toepassingen.
Wettelijke taken
Behalve de opgaventeams ondersteunen communicatieprofessionals ook de wettelijke taken van de gemeente, zoals het informeren over wegwerkzaamheden, bereikbaarheid, afval en de producten en diensten van de gemeente.
Issue en crisiscommunicatie
Verder zetten we evenals in voorgaande jaren in op de communicatie bij grote vraagstukken zoals het opvangen van vluchtelingen uit de Oekraïne en de energiecrisis. Het crisiscommunicatieteam staat gereed om tijdens mogelijke crises direct communicatieve ondersteuning te verlenen, waar nodig in regionaal verband.
Citybranding
Citybranding draagt specifiek bij aan het verstevigen van het unieke karakter van de stad (het Haagse DNA). De brand-professionals ondersteunen de gemeente en haar partners om initiatieven te ontplooien die écht bij de stad passen en haar positie versterken. Met als doel de stadstrots te vergroten, maar ook om Den Haag dé unieke stad te laten zijn om in te investeren. Een digitale gereedschapskist en een merkgids worden beschikbaar gesteld. We monitoren het 'merk' Den Haag op de thema's: leefbaarheid, reputatie, economie, stadstrots, saamhorigheid en 'Haags geluk'.